sunnuntai 30. elokuuta 2015

Viikon 35 treenit



Maanantaina tuli hyvää liikuntaa taas suunnistuksen merkeissä. Tällä kertaa reitillä pystyi paljon hyödyntämään polkuja ja hiekkateitä, joten suuri osa matkasta tuli juostua. Suunnistus päättyi kuitenkin 9-rastille, kun mies nyrjäytti nilkkansa kaatuneen puun yli hypätessään. Onneksi olimme jo suhteellisen lähellä maalia ja hän pystyi kuitenkin itse kävelemään metsästä pois. Harmillisesti jäi rata kesken. Mutta vielä enemmän olisi harmittanut, jos olisimme suorittaneet radan loppuun ja maalissa olisi kuitenkin tullut hylsy. Tajusimme nimittäin vasta kotona, että olimme vauhdinhurmassa jättäneet käymättä 8-rastilla...



Keskiviikkona oli pitkästä aikaa sateinen päivä. Hapekkaassa säässä oli mukava lähteä kentälle vetotreeneihin. Tällä kertaa 200 metrin vedot kulkivat viime viikkoista paremmin. Lähdin vedoissa hieman rauhallisemmin liikkeelle ja sain paremmin pidettyä yllä hyvän juoksurytmin. Vedot juoksin 42-43 sekuntiin. Maailman nopeimmat juoksevat samaan aikaan koko kierroksen...

Torstaina tein vain kevyen puolen tunnin hölköttely, sillä olin suunnitellut juoksevani perjantaina viikon toisen reippaan lenkin. Vaan perjantaina olin sen verran väsynyt työviikon jälkeen, ettei vesisateessa juokseminen houkutellut yhtään. Yleensä vesisade ei juoksuhalujani vie, mutta väsymys vei tällä kertaa voiton.


Niinpä vk-lenkki siirtyi lauantaille. Alkuverkan jälkeen tein kolme lyhyttä, reipasta vetoa ja sen jälkeen juoksin puoli tuntia reipasta vk:ta. Vauhti kiihtyi 5.40:stä 5.30:een. Lopussa menin jo lähemmäs vitosen vauhtia. Rennon reipas lenkki tuntui hyvältä juosta.

Viikon päätti reilun tunnin mittainen pk-lenkki.

Ensi viikon lopulla olen suunnitellut osallistuvani johonkin juoksukisaan, jotta saisin vielä ennen Espoota kovavauhtisen lenkin. Porvoon suuntaa olen alustavasti pohtinut.

Ma: Suunnistus 1,5 h
Ti: Lepo
Ke: Vetotreeni radalla 10 x 200 m
To: Kevyt 30 min.
Pe: Lepo
La: VK 30 min.
Su: PK 1 h 15 min.

sunnuntai 23. elokuuta 2015

Viikon 34 treenit


Viikko alkoi kevyellä 45 minuutin lenkillä. Keskivaiheilla tein muutaman puolen minuutin reippaan vedon. Olen saanut jalkani melko jumiin ja muutenkin koko lenkin ajan tuntui, että ryhdikästä juoksuasentoa on vaikea pitää yllä. Lämpimässä kelissä oli muuten ihan mukava hölkkäillä.


Keskiviikkona vuorossa olivat vetotreenit radalla. Alkuverkan jälkeen juoksin 12 x 200 metrin vedot kahden minuutin palautuksilla. Hyvin tasaisesti juoksin vedot 44 sekuntiin. Ihaillen katselin kentällä treenaavia junnuja, joiden juoksu näytti niin sulavalta ja helpolta. Omaa juoksuani kuvailisin lähinnä nykiväksi/pomppivaksi. Hyvää rytmiä oli vaikea saada. En todellakaan osaa juosta pikamatkoja. Jaksoin kuitenkin tasavauhtisesti kaikki vedot - omalla omintakeisella tyylilläni.


Torstaina oli viikon iltarastien vuoro. Viimeaikaisten suunnistushehkutusteni jälkeen tänään oli vuorossa epäonnistunut suunnistus. Tai onnistunut siinä mielessä, että kaikki rastit lopulta löytyivät, mutta turhan paljon niiden etsimiseen meni aikaa. Parilla rastilla pyörittiin taas pitkään. Yksin en olisi kyllä metsässä selvinnyt. Kotona sai vielä nyppiä hiuksista kasan hirvikärpäsiä.


Perjantaina pidin lepopäivän, koska etenkin säärissä tuntui vielä kireyttä vetotreenien jäljiltä. Lauantaina oli sitten vuorossa viikon toinen kova treeni: pyramidivedot. Alkuverkan jälkeen juoksin 1-2-3-4-3-2-1 minuutin mittaiset vedot samanmittaisilla palautuksilla. Olisin mieluiten juossut nämäkin vedot radalla, mutta hyvän sään myötä sain tyytyä hiekkatien rapinaan kenkieni alla. Mökkitieltä löytyi mukavan varjoinen, noin kilometrin mittainen, pätkä, jota juoksin edestakaisin. Ihan mukavasti kulki.

Lauantaina teimme päivällä koko perheen voimin myös metsäretken, josta tämän postauksen kuvat on otettu.


Sunnuntaina juoksin suosiolla kovan viikon päätteeksi vain tunnin mittaisen pk-lenkin. Se kulkikin yllättävän kevyesti. Ei painanut jaloissa eikä muutenkaan kropassa viikon kovat vedot. Hyvillä mielin kohti uutta treeniviikkoa.

Ma: 45 min. kevyt
Ti: Lepo
Ke: Vetotreeni radalla 12 x 200 m
To: Suunnistus 1h 40 min.
Pe: Lepo
La: Pyramidivedot 1,2,3,4,3,2,1 min.
Su: PK 1 h

sunnuntai 16. elokuuta 2015

Viikon 33 treenit

Viime viikkoinen flunssa on selätetty, joten tällä viikolla palasin taas hyvään harjoittelurytmiin. Aloitin viikon iltarasteilla. Pääsimme suunnistamaan juuri uusituilla kartoilla, joihin oli kivasti merkitty kaikki metsäkoneiden uratkin. B-rata sujuikin tällä kertaa varsin mallikkaasti. Kaikki rastit löytyivät hyvin pientä haparointia lukuun ottamatta. Pahoja virheitä ei tullut. Aikakin parani huomattavasti: maalissa ajassa 1h 10 min. Sykkeet olivat metsässä ajoittain melko korkeat ja huomasin edelleen, että metsässä liikkumiseni on hidasta. En meinannut mieheni perässä pysyä, vaikka maantiellä tasavauhtisesti yleensä edetään.















Tiistaina pidin lepopäivän, koska ilta meni taas lasten yleisurheilukilpailuissa. Keskiviikkona lähdin pitkästä aikaa juoksemaan radalle. Vuorossa olivat vetotreenit. Alkuverkan jälkeen juoksin radalla neljän, kolmen ja kahden kilometrin vedot kolmen minuutin palautuksilla. Vauhti oli melko tasaisesti 4.50 min./km. Kävelin hiljaksiin vetojen väliset palautukset, mikä oli kyllä virhe, sillä tauon jälkeen jalat olivat kuin spagettia. Muutenkin vetojen eteen sai tehdä kovasti töitä. Ehkä flunssa vielä vaikutti taustalla.

Vaikka pidin vetotreenin jälkeen kaksi lepopäivää, tuntui lauantaina juostu kevyt 45 min. vielä etenkin sisäreisissä. Sunnuntaina juoksin vielä mökkitiellä pitkiksen 1h 45 min. Juoksu tuntui alkuun nihkeältä, mutta askel keveni kilometrien karttuessa. Lopussa olisi ollut vielä hyvin voimia jatkaa pidempäänkin.













Viisi viikkoa Espoon Rantapuolikkaaseen...

Ma: Suunnistus 1h10min.
Ti: Lepo
Ke: Vedot 4km + 3 km + 2 km
To: Lepo
Pe: Lepo
La: Kevyt 45 min.
Su: Pitkis 1,5 h

maanantai 10. elokuuta 2015

Iltarasteilla

Viime viikolla iski kesäflunssa, joten jätin treenit suosiolla väliin. Iltarasteille päätin kuitenkin keskiviikkoiltana lähteä, kun sopivasti lähellä olivat. Viimeinkin kaikki meni putkeen ja löysimme mieheni kanssa B-radan kaikki 10 rastia.


4,2 kilometrin rataan saimme tosin käytettyä aikaa 1,5 tuntia. Osan ajasta selittää melko vaikeakulkuinen maasto ja flunssa. Etenimme pääasiassa kävellen. Mutta täytyy kyllä myöntää, että parilla rastilla tuli taas liikaa harhailtua. Jälkikäteen ajateltuna nekin virheet olisi olleet vältettävissä huolellisemmalla kartanluvulla. Reitillä tuli onneksi vastaan muitakin ajoittain eksyneitä. Huomattiin myös, että kannattaa vaan luottaa omaan suunnistustaitoonsa, eikä sokeasti seurata muita, sillä parilla rastilla lähdettiin ihan eri suuntiin kuin kanssakisailijat ja silti itse löydettiin seuraava rasti melko suoraan. Mihin lie olisi toinen meidät johdattanut? Samaa B-rataa olivat kuitenkin suunnistamassa.


Melko sitkeä oli tämä kesäflunssa, joten tällä viikolla ei tosiaan tullut suunnistuksen lisäksi muuta liikuntaa harrastettua. Sen sijaan olin kahtena iltana seuraamassa ja toimitsemassa nuorten yleisurheilukisoja. Lisäksi mustikkametsästä saatiin saalista pakkaseenkin.


perjantai 7. elokuuta 2015

Torkkupeitto on valmis!

Afrikankukkasista virkkaamani torkkupeitto on vihdoin valmis!








Ohje: Novita Suffeli-torkkupeitto
Lanka: Novita 7 veljestä: luonnonvalkoinen (010), maitosuklaa (661), vaaleanpunainen (522)
Virkkuukoukku: 3.5 mm
Langanmenekki: yht. n. 1160 g.
Kokonaisia paloja peitossa on 184 ja puolikkaita 12.

sunnuntai 2. elokuuta 2015

Viikon 31 treenit

Tämän viikon treenit alkoivat mukavasti lepopäivällä. Tiistainakin juoksin vain kevyen puolen tunnin lenkin ja tein loppuun muutamat terävät spurtit. Leijonia ei onneksi lenkkipolulla vastaan tullut, eikä muitakaan kuvissa olevia eläimiä. Kuvat napsittu Korkeasaaresta. 


Keskiviikkona oli odotettu Iitti-hölkkä, joka ei sujunut niin hyvin kuin olisin toivonut. Täytyy vain ajatella, että se oli yksi kova harjoitus ja osaltaan (toivottavasti) vie kuntoa eteenpäin. Ilahduttava määrä juoksijoita oli mukana, mutta taso oli mielestäni melko kova: tavalliset hölkkääjät puuttuivat listoilta. Toivottavasti yli tunnin juoksijatkin uskaltautuisivat mukaan lähtöviivalle sitä omaa kuntoaan testaamaan.


Torstaina palauduttiin kilpailusta ja lähdettiin porukalla kuuntelemaan Anssi Kelaa. Keikki oli todella hyvä ja fiilistelin etenkin Karhun elämää kappaletta. Perjantaina juoksin kevyen 45 minuutin lenkin. Päälle tein pienen tauon jälkeen taas lihaskuntoa.


Lauantaina juoksin pitkästä aikaa kahden tunnin pitkiksen. Edelleen hyvin hitailla vauhdeilla, jotta sykkeet pysyi 130 tuntumassa. Tuntui kyllä todella turhauttavalta jarrutella vauhtia. Juoksuasentokin oli varmaan kamala. Olen nyt kesällä tietoisesti hidastanut vauhtejani, jotta pystyisin juoksemaan lenkit matalammilla sykkeillä kuin aiemmin. Toivon sen parantavan peruskuntoa, mikä pikku hiljaa johtaisi parempiin tuloksiin.

Sunnuntaina juoksin vielä lyhyen puolen tunnin lenkin. Lauantainen pitkis ei onneksi painanut jaloissa.

Kuka kuvassa?

Seuraava suunniteltu hölkkäkilpailu on vasta syyskuussa, joten elokuussa on hyvä keskittyä treenaamiseen. Toivottavasti tämä työ joskus tuottaa tulostakin. Ellen sitten ole jo urani huipulla. :)

Ma: Lepo
Ti: Kevyt 30 min.
Ke: Iitti-hölkkä
To: Lepo
Pe: Kevyt 45 min.
La: Pitkis 2h
Su: Kevyt 30 min.
© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall