torstai 29. lokakuuta 2015

Kennolapasia

Lankakerien lopuista olen neulonut lapsille syksyksi lapasia. Tämä kennokuvio on tuttu jo lapsuudestani, sillä sekä äitini että isoäitini neuloivat paljon sukkia ja lapasia tällä tekniikalla.

En ole itse onnistunut tekemään kuviointia tyylikkäästi lapasten kärkeen asti, joten olen tyytynyt tekemään kavennukset sileään neuleeseen.



Lankana näissä lapasissa Novitan 7 veljestä.

sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Viikon 43 treenit

Maanantaisen Tukholmassa vietetyn päivän jälkeen viikon treenit alkoivat heti tiistaina vauhtikestävyysharjoituksella. Vartin alkuverkan aikana ehti sopivasti siirtyä taajama-alueen reunamille valtatien reunaan. Siitä lähtee pitkä, tasainen suora, jota pitkin on hyvä tehdä vauhdikkaampia harjoituksia. Alkuverkan jälkeen lähdin juoksemaan reipasta vauhtia, vahtien kuitenkin samalla sykkeitä. Vauhdiksi muodostui 5.40 ja sitä vauhtia painelin alkuun 10 minuuttia. Välissä jäähdyttelin muutaman minuutin ja perään juoksin 8 minuuttia hieman edellistä kovempaa. Lopuksi vielä 6 minuuttia reipasta vauhtia. Juoksu kulki hyvin ja vauhtileikittely toi taas lenkkiin kivaa vaihtelua. Kaikkiaan hyvin raikas lenkki.


Keskiviikkona hölköttelin rauhallisella vauhdilla 10 kilometrin pk-lenkin. Aikaa siihen meni 67 minuuttia. Näin hiljaisilla vauhdeilla olisi toivonut sykkeiden olevan vieläkin alempana, mutta mukavasti 140 tuntumassa pysyivät.

Perjantaina oli vuorossa kevyt puolen tunnin lämmittelylenkki ja sen jälkeen tein saman verran lihaskuntoa. Selkää, vatsoja, kylkiä, penkille nousua, punnerruksia...

Syksyn väriloistoa Tukholman saaristossa


Sain ilmeisesti lihaskuntotreenistä kroppani sen verran jumiin, että lauantainen 50 minuutin pk-lenkki tuntui raskaalta. Reidet olivat jumissa ja hengityskin tuntui vaikealta. Sunnuntain pitkä lenkki päättyi keskeytykseen puolen tunnin juoksun jälkeen, sillä meno oli vieläkin voimattomampaa kuin lauantaina.

Ensi viikko on hyvä aloittaa lepopäivällä.

Ma: Lepo
Ti: Vauhtikestävyys
Ke: Pk 10 km
To: Lepo
Pe: Kevyt 30 min. + kuntopiiri
La: Pk 50 min.
Su: Pk 30 min.

keskiviikko 21. lokakuuta 2015

Päivä Tukholmassa

Gärdet


Vietimme perheen kanssa päivän Tukholmassa. Ensimmäinen matkakohteemme oli Tekniska Museet, joka sijaitsee Gärdetissä lähellä Silja Linen terminaalia. Päätimmekin tehdä aamusta pienen happihyppelyn ja suuntasimme sinne kävellen. Parin kilometrin matkan lapsetkin jaksoivat hyvin kulkea. Hiekkatie johdatti Gärdetin puistoalueen läpi. Matkalla ihastelimme hevosia ja kauniita syysmaisemia. Samalla tuli fiilisteltyä muutaman vuoden takaista Tukholman marathonia, jolloin juoksin samaista Greve Von Essens Vägeniä. Kisa oli tuolloin puolivälissä ja kulki vielä ihan kivasti.



Tekniska Museet vastaa meidän Heurekaamme. Kiersimme alkuun näyttelytiloja, mutta paljon enemmän lapsia tietysti kiinnostivat tilat, joissa pääsi itse toimimaan ja testaamaan. Näyttelytiloissa olisi viettänyt paljon pidempäänkin aikaa, mutta halusimme vielä käydä keskustassa ennen laivan lähtöä. Keskustaan matkustimme paikallisliikenteen bussilla.

Kungliga slottet



Kuljimme vanhassakaupungissa. Satamassa muistelimme mieheni kanssa taas marathonin reittiä. Hetken jo mietin, pitäisikö sitä lähteä vielä maratonille. Olen tällä hetkellä säästellyt jalkojani ja siksi treenannut vain lyhyemmille matkoille.



Takaisin laivalle matkustimme kätevästi Tunnelbanalla. Laivalla saimme menomatkalla nauttia Antti Tuiskun keikasta. Kotimatkalla nimmarijono oli valtava.

sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Puolikkaan jälkeen

Vantaan puolikkaan jälkeen pidin totuttuun tapaan pari päivää vapaata juoksemisesta ja nautiskelin vielä hyvin sujuneen juoksun tuomasta fiiliksestä. Tiistaina kokeilin juoksua puolen tunnin hölköttelylenkillä. Se kulki yllättävän hyvin. Palautuminen on selvästikin lähtenyt paremmin käyntiin kuin taannoisen Espoon puolikkaan jälkeen. Myös keskiviikkona juostu lenkki tuntui ihan ok:lta. Toki puolikas vielä kropassa tuntuu, mutta hyvällä fiiliksellä lenkkejä juoksin. Tällä viikolla on illat olleet jo sen verran hämäriä, että heijastinliivitkin on saanut kaivaa esiin kaapista.


Perjantaina uskaltauduin jo tekemään vetotreeniä. Alkuverkan jälkeen juoksin 12 minuutin verran lyhtypylväsvetoja: 2 lyhtypylvään väliä reippaasti, 3 normaalia hölkkävauhtia. Lyhyen hölkkätauon jälkeen toistin samat 12 minuuttia. Vauhtileikittely toi mukavaa vaihtelua normaaliin lenkkireittiin.


Lauantaille osui kaunis, syksyinen sää: +9, auringonpaistetta. Tarkoituksena oli juosta 1,5 tunnin pk-lenkki. Alkumatka oli todella raskasta ja olin lisäksi pukenut päälleni aivan liikaa vaatetta. Vatsakin tuntui pinkeältä, sillä lähdin matkaan vain puoli tuntia ruokailun jälkeen. Onneksi olo helpottui matkan aikana ja loppupuoli reitistä kulki paremmin. Sykkeetkin pysyivät matalina.

Loppuvuodelle on suunnitteilla vielä pari-kolme hölkkäkisaa. Seuraavana Kuivannon kymppi kahden viikon päästä.

Ma: Lepo
Ti: Kevyt 30 min.
Ke: Kevyt 40 min. + 5 x lyhtypylväsvedot
To: Lepo
Pe: Alkuverkka, vauhtileikittely lyhtypylväsvedoin, loppuverkka
La: Pk 1,5 h
Su: Lepo


keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Keväiset pitsisukat


Novitan uusimmassa Sukkalehdessä oli ohje näihin pitsisukkiin. 

Lanka: 7 veljestä papu (307) ja luonnonvalkoinen (010)


sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Ennätysvauhdissa Vantaan Puolimaratonilla 2015

On päiviä, jolloin jalat ovat tukkoiset, eikä juoksu kulje ja on päiviä, jolloin juoksu kulkee kuin unelma. Tämä on tarina jälkimmäisestä.

Kisaraporttini Vantaan maratonin puolimaratonilta:
Maratoonarit matkalla


Epäonnistuneen Espoon puolimaratonin jälkeen päätin lähteä testaamaan kuntoani vielä Vantaalle. Olen kaksi vuotta sitten juossut Vantaalla maratonin ja viime vuonna puolikkaan. Molempina vuosina olen juossut ennätykseni. Flunssakin helpotti sopivasti ennen h-hetkeä.

Menimme mieheni kanssa paikan päälle hyvissä ajoin, jotta saimme seurata myös maratonin etenemistä. Maratoonareita kannustaessa ilma tuntui todella kylmältä. Juoksuvaatetus tuottikin hieman päänvaivaa. Vaihtelevasti juoksijoilla oli shotsit tai pitkät trikoot. T-paita oli harvalla. Mittari näytti neljää astetta. Itse päädyin pukemaan päälle 3/4-shortsit ja pitkähihaiset paidan. Hanskat jätin viime tingassa autoon. Vaatetus osoittautui itselle juuri sopivaksi.



Juoksu oli tämän viikon viimeistelylenkeillä tuntunut yllätävän helpolta, samoin kisapäivän alkuverkka, joten hyvin luottavaisena lähdin matkaan. Fiilistä nostatti vielä seurakaverin mahtava suoritus maratonilla. Rakettilähdön jälkeen pääsin heti mukavasti juoksemaan omaa vauhtiani. Maratoonareita tuli selkä edellä vastaan, mutta hyvin sutjakasti heistä ohi pääsi. Pari tuttuakin tuli ensimmäisen kierroksen aikana vastaan ja heidän kanssa muutaman sanan ohimennessäni rupattelin.

Kärkipyörä


Vantaalla maraton ja puolikas juostaan 10 kilometrin lenkkeinä. Itse olen aina pitänyt tasaisesta ja nopeasta reitistä. Matkan varrella on myös aina ollut kivasti kannustajia. Erityisesti mieltä nostatti tänäkin vuonna kahdeksan kilometrin kohdalle osuva omakotitalojen tienpätkä, jossa musiikki soi, Suomen liput liehuivat ja kannustus oli energistä. Lasten kanssa läppäiltiin high fiveja. Olen iloinen myös liikenteenohjaajien kannustuksesta. Kiitokset taas sille yhdeksän kilometrin kohdilla olleelle liikenteenohjaajamiehelle, joka jaksaa jokaista juoksijaa upeasti tsempata.

Lähdin liikkeelle puhtaasti fiiliksellä ja sen mukaisesti painoin koko matkan. Ensimmäiset kaksi kilometriä menivät aikaan 4.48. Sen jälkeen pari kilometriä painuivat viiteen minuuttiin ja hetken epäilin, eikö juoksu sittenkään tänään kulje. Vauhti kuitenkin nousi taas 4.50-tuntumaan. Puolivälissä aika oli 51:34 ja juoksu tuntui edelleen helpolta ja kevyeltä. Toiselle kierrokselle oli kiva lähteä hyvissä voimissa. Tällä fiiliksellä jatkoin 16 kilometriin asti. Sen jälkeen alkoi jaloissa tuntua raskaalta ja kädet puutuivat. Vauhti putosi parin kilometrin aikana yli vitoseen. Sain kuitenkin hyvin itseäni tsempattua, jotta vauhti muutoin pysyi alle vitosessa. Maalissa saavutin uuden ennätykseni 1:43:48!

Voittajana maalissa
Tästä juoksusta jäi todella hyvä fiilis. Nautin juoksusta ja sen helppoudesta. Voin myös lämpimästi suositella Vantaa maratonia hyvin järjestettynä tapahtumana.

sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Sykelenkkiä ja flunssan välttelyä

Tämän viikon treenit jäivät suunniteltua vähäisemmiksi. Tiistaina sain vielä tehtyä hyvän vetoharjoituksen kentällä, mutta keskiviikkoaamuna kurkku tuntui karhealta, joten pidin pari päivää lepoa juoksemisesta.


Kurkkukipu onneksi hellitti, joten uskaltauduin perjantaina aiemmin sovitulle sykelenkille. Tarkoituksena oli testata sykerajoja ja vauhteja. Lähtökohdat testille eivät olleet kaikkein parhaimmat, sillä jo lähtiessä sykkeet olivat sadassa ja nousivat kevyen alkuverkan aikana 145:een. Alkuverkan jälkeen oli tarkoitus juosta kolme kilometrin kierrosta: ensimmäinen normaalia lenkkivauhtia, toinen vitosen kilpavauhtia ja kolmannessa pistää kaikki peliin. En vilkuillut juostessani kelloa, vaan menin fiiliksellä. Olisi ehkä kannattanut, sillä ensimmäinen kierros meni aikaan 6.04. Ei siis lähelläkään normaalia lenkkivauhtiani. Sykkeetkin näyttivät maaliviivalla yli 160. Siitä tosin nopeasti vielä putosivat alaskin. Toinen kierros piti mennä vitosen kilpavauhtia, joka minulla olisi maksimissaan 4.30. Mielestäni juoksin sitä vauhtia, jota olisin kisassakin lähtenyt. Loppuaika oli yllättäen 4.15 ja sykkeet 180. Aivan liian kovaa siis. Kolmen minuutin palauttelun jälkeen piti rypistää vielä kierros täysillä. Siitä loppuajaksi 3:50 ja sykkeet 184. Ihan hyvin sain vielä nopeutta lisättyä ja olen kyllä tyytyväinen tuohon aikaan. Sykkeiden osalta tästä harjoituksesta ei hirveästi käteen jäänyt. Lähes maksimisykkeisiin varmasti pääsin. Kolme vuotta sitten laktaattitestissä sain maksimiksi 188. Eli matalilla sykkeillä saan peruslenkkini juosta.

Sunnuntaina oli tarkoitus juosta puolentoista tunnin lenkki, mutta normaalia korkeampien sykkeiden vuoksi jätin juoksun kesken. Illalla olo tuntuikin jo flunssaiselta. Toivottavasti olo pian helpottaa, sillä olin suunnitellut lähteväni ensi lauantaina Vantaan puolimaratonille. Muutoin täytyy tyytyä huolto- ja kannustustehtäviin. 
© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall