maanantai 30. marraskuuta 2015

Kevyt viikko

Viime viikko oli juoksun osalta todella kevyt. Tein vain kolme juoksulenkkiä. Keskiviikon lihaskuntotreeneissä teimme melko paljon hyppyjä, joten sain taas reiteni kipeiksi. Kipu on onneksi positiivista - tietää ainakin valvistaneensa lihaksia. Vaikka ei siitä positiivisuudesta hirmuisesti apua ollut seuraavilla juoksulenkeillä. Lyhtypylväsvedoissa ei vauhti meinannut millään irrota.



Sykemittarini on tällä viikolla reistaillut ja näyttänyt hirmuisia lukemia. Jo alkumatkasta sykkeet ovat mukamas olleet yli 150. Jossain vaiheessa lenkkiä lukemat yleensä tuntuvat luotettavilta, mutta loppumatkasta saattavat taas näyttää mitä saattuu. En siis osaa tarkkaan sanoa, millaisilla sykkeillä tällä hetkellä lenkkejäni teen.


Ensimmäisen adventin kunniaksi sytytettin pihalle jouluvalot ja leivottiin pipareita.

Ma: Lepo
Ti: 30 min. kevyt
Ke: Teknikka- ja lihaskuntotreenit 1,5h
To: Lepo
Pe: 40 min. kevyt, 5x100 m vedot
La: 1h 15 min. kevyt
Su: Lepo

Ensi viikolla edessä taas kunnon treeniä.

keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Viikon 47 treenit

Ostin itselleni uuden heijastinliivin ja juoksu tuntui heti kevyeltä! Aiempi liivi kun oli itselleni hieman liian väljä ja ulottui lanteille asti. Juoksu on kyllä muutenkin tuntunut viime aikoina helpolta. Lähes kaikki lenkit ovat soljuneet mukavan leppoisasti. Juoksuharrastuksesta on taas todella nauttinut näiden lenkkien myötä.








Ainoastaan sunnuntain pitkä lenkki oli raskasta puurtamista. Laitoin ensilumelle jalkaan nastakengät, mikä olikin hyvä valinta. Ei tarvinnut varoa liukkaita kohtia. En tiedä, miksi tämä pitkä lenkki tuntui raskaalta, kun viikon muut lenkit sujuivat kepeästi.


Sunnuntaina oli myös seuran kauden päätöstilaisuus, jossa palkittiin muun muassa kaikki A-luokan tuloksen tehneet. Kyllä ovat palkitut huimia tuloksia tehneet. Katsoin mielenkiinnosta, että naisten puolimaratonilla A-raja on 1.26,00 ja kymppitonnilla 38.45,00. C-rajaankin on itsellä vielä matkaa.

Ma: Lepo
Ti: 4x1000 m vedot
Ke: Teknikka- ja lihaskuntotreenit 1,5h
To: Pk 40 min.
Pe: Lepo
La: Pk 20 min., 15 min. reipasta, 10 min. loppuverkka
Su: Pitkis 1h 40min.

lauantai 21. marraskuuta 2015

Lunta, lenkkiä, lentopalloa



Lauantaina lentopalloa liikuntahallilla.
Livenä lahjakkaita lentopalloilijoita.
Loistavia liikkeitä, lupaavia lyöntejä.
Lehtereillä leppoisaa.

Liikunnaniloa!




Lenkkiä lumisateessa
loska litisi lenkkareissa
lumoavassa luonnossa
letkeästi liikkuen
loppuun lennokas loppukiri

Lämmin löyly lihaksille lempeä


sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Viikon 46 treenit


Viime viikkoisen lihaskuntotunnin jälkeen jalkani olivat monta päivää todella kipeät. Tuntui, että kipu oli pahimmillaan kaksi päivää treenin jälkeen. Loppuviikon lenkit jätinkin suosiolla väliin. Sunnuntaina juoksin reilun puolitoistatuntisen, joka sujui jo ihan ok. Vähän vieläkin reisissä painoi, etenkin oikeassa.

Tämän viikon aloitin vajaan tunnin pk-lenkillä. Edelleenkään lenkki ei ollut kevyttä, mutta ei se kamalan raskastakaan ollut.

Tiistaina oli vuorossa vauhtileikittelyä. Alkuverkan jälkeen juoksin puolen tunnin ajan aina muutaman minuutin reippaasti, muutaman kovaa ja muutaman kevyesti. Pitkästä aikaa tuntui, että lenkki kulkee ja askel on kevyt. Enää ei ollut tietoakaan reisijumista. Tällaista fiilistä tahdon taas ehdottomasti lisää!










Keskiviikkoiltana suuntasin jalat vetreinä salille tekniikka- ja lihaskuntotreeneihin. Illan ohjelma oli pääpiirteittäin sama kuin viime viikollakin. Tekniikkaosiossa saksijuoksua, askelkyykkyjä kiertoineen, pakarajuoksua, kuopaisujuoksua... Hyppy- ja loikkaosuus tuntui taas itselle haastavimmalta. Lihaskunto-osuudessa hyödynsimme tällä kertaa painotankoja. Tankojen kanssa teimme muun muassa maastavetoja, syviä kyykkyjä ja penkillenousua. Loppuun taas peruslihaskuntoliikkeitä.

Lihakset tulivat tästäkin treenistä kipeiksi, mutta huomattavasti vähemmillä kivuilla tällä kertaa päästiin. Torstain pidin kuitenkin lepopäivänä. Perjantaina juoksin yhteensä 40 minuuttia ja tein välissä neljä rivakkaa mäkivetoa.

Viikon päätti sunnuntainen puolentoista tunnin pitkis. Ensimmäiset 30 minuuttia kulkivat ihan kivasti, mutta sen jälkeen sykkeet vaivihkaa kohosivat ja meno muuttui raskaaksi. Onneksi olo tunnin hölköttelyn jälkeen taas parani, joten viimeinen kolmannes kulki taas paremmin.

Ma: Kevyt 50 min.
Ti: Vauhtileikittely
Ke: Teknikka- ja lihaskuntotreenit 1,5h
To: Lepo
Pe: Pk 40 min. + mäkivedot
La: Lepo
Su: Pitkis 1,5 h

Ensi lauantaina starttaa Talvijuoksu-cupin ensimmäinen osakilpailu Lapinjärvellä. Sarjaan kuuluu lisäksi neljä muuta osakilpailua Elimäellä ja Iitissä. Itse joudun jättämään Lapinjärven väliin päällekäisyyksien vuoksi. Eikä tällä hetkellä oikein kilpailufiilistä olisikaan. Täytyy ensin saada juoksu kulkemaan. 

keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Sukkia ja suklaata




Lanka: Novita 7 veljestä Polkka, väri metsä (836)

Äitini ohjeistuksella sain lapasten kärkikavennukset tehtyä siististi myös kennokuvioon.

lauantai 7. marraskuuta 2015

Juoksutekniikkaa ja lihaskuntoa

Uskaltauduin mukaan paikallisen urheiluseuran järjestämiin yleisurheiluharjoituksiin. 14+-ikäisten ryhmä harjoittaa aina keskiviikkoiltaisin juoksutekniikkaa ja lihaskuntoa läheisellä liikuntahallilla. Kotioloissa tekniikkaharjoitukset ovat jääneet minimiin, joten valmentajan pyytäessä mukaan treeneihin, innostuin heti. Porukassa liikkeet tuli tehtyä huomaamatta ja  puolitoista tuntia kului vauhdilla.


Muutaman hölkäten tehdyn lämmittelykierroksen jälkeen aloitettiin heti juoksutekniikalla: polvennostojuoksua, saksijuoksua, ristikkäisaskellusta, askelkyykkyä, triplingiä... Monia haastavia kuvioita näin ensikertalaiselle. Tekniikoiden perään testattiin veteraanin ketteryyttä reaktiolähdöillä. Ihan mukavasti sitä itsensä ylös lattialta kampesi, mutta juoksuvauhdissa ei junnuille pärjätty.


Seuraavaksi oli vuorossa loikkatreeniä ja aitakävelyä. Rytmin kanssa oli alkuun vaikeuksia, joten jouduin tekemään liikkeitä hitaalla temmolla. Reidetkin jo painoivat sen verran, ettei pomppuihin saanut korkeutta lainkaan.

Lihaskunto-osio aloitettiin heittelemällä kuntopalloa. Kahden kilon palloa heitettiin etu- ja takaperin, ylhäältä ja alhaalta. Loppuun teimme vielä maton päällä vatsoja, selkää, kylkiä, haaraperushyppyjä... Siltaankin sai taipua. Ja kaiken päälle vielä venyttelyt.




Olipa todella virkistävää vaihtelua yksinäiseen treenaamiseeni. En tiedä, mitä junnut mahtoivat ajatella, kun tällainen vanhus yritti epätoivoisesti pysyä heidän tahdissaan. Niin näppärästi heiltä liikkeet ja rytmitykset sujuivat. Joka tapauksessa itse sain treenistä paljon iloa. Lisää liikkuvuutta, tasapainoa ja ketteryyttä. Sekä lihakset todella kipeiksi!





tiistai 3. marraskuuta 2015

Viikon 44 treenit

Maanantainen lepopäivä teki hyvää, sillä tiistaina jalat olivat sopivasti vertyneet vetotreeniin. Tuttuun tapaan hölköttelin alkuverkan aikana valtatien viereiselle suoralle. Täysikuun valossa painoin vastatuuleen aina 2 minuuttia reippaasti, 3 minuuttia palautellen.



Viikon kuntopiirin toteutin tuttuja liikkeitä tehden. Simppelisti vatsoja, selkää, kylkiä. Väliin jätin kyykyt ja muut reisiin käyvät liikkeet.

Torstaina jalat tuntuivatkin vetreiltä, eivätkä reidet kiristäneet kuntopiirin jälkeen kuten viime viikolla. Niinpä reilun tunnin pk-lenkki kulki ihan mukavasti.

Viimeinen lenkki ennen Kuivannon kilpailua oli perjantainen pk-lenkki. Loppuun tein vielä viisi kovaa 50 metrin vetoa.



Viime viikon kovin harjoitus toteutui tasavauhtisena kovana juoksuna Kuivannon kympillä.

Ma: Lepo
Ti: Vetotreenit
Ke: Kevyt 30 min. + kuntopiiri
To: Kevyt 70 min.
Pe: Kevyt 40 min. + 5x50 m vedot
La: Lepo
Su: 10 km kilpailu

sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Kuivannon kymppi 2015

Kuivannon seurantalo


Orimattilassa Kuivannolla järjestetään yksi alueen parhaimmista juoksutapahtumista. Kuivannon kympillä ei ole ennakkoilmoittautumista eikä osallistumismaksua. Kyläläisten ja seurojen talkoopanos on merkittävä. Osallistujia oli tänä vuonna 669.

Alkujumppa


Itselleni tämä oli jo viides kerta Kuivannolla. Minulle on jotenkin jäänyt tunne, ettei Kuivannolla ole koskaan oikein kulkenut. Eikä kulkenut tänäkään vuonna. Vaikka juoksinkin oman Kuivannon ennätykseni 51.30. Kuvittelisin kuitenkin kuntoni olevan tällä hetkellä tulosta parempi.

Kärkitraktori


Sää oli poikkeuksellisen lämmin: + 9 astetta. Lähdinkin matkaan shortseissa ja ohuessa pitkähihaisessa paidassa. Vaatetus oli itselleni sopiva. T-paidassakin olisi tarennut, mutta sitä ei monellakaan tainnut päällä olla. Reidet tuntuivat alkuverkassa kireiltä.

Lähdin matkaan aivan liian kovaa. Ensimmäinen kilometri meni aikaan 4.18 ja seuraava 4.33. Siitä vauhti vähitellen hidastui ja neljän kilometrin jälkeen alkanut hiekkatieosuus hyydytti minut täysin. Seitsemäs kilometri painui 5.18:aan. Kolmen kilometrin hiekkatien jälkeen päästiin jälleen asfaltille ja sain vauhtiani taas nostettua. Viimeisellä 600 metrillä keskivauhti oli taas 4.30 tuntumassa. Oma mittarini näytti kokonaismatkaksi 10,6 km, jolloin keskivauhdiksi muodostui 4.50 min./km. Tapahtumassa ei ole kuin yksi sarja, joten sijoitukseni kaikkien kilpailijoiden joukossa oli 109.

Hernerokalla


Maaliintulon jälkeen nautittiin hernekeitosta, ja kotiinviemiseksi sai vielä kauralyhteen.

Oletko sinä ollut mukana Kuivannon kympillä?
© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall