sunnuntai 31. tammikuuta 2016

Sarva Xeron pitävät nastalenkkarit


Sarva Xero
Näillä pääkallokeleillä olen nauttinut siitä, että jalassa on pitävät nastalenkkarit. Askel ja juoksuasento pysyvät hyvinä, kun liukastumista ei tarvitse varoa. Aloittaessani säännöllistä juoksuharrastusta en kokenut tarvitsevani nastakenkiä. Tavallisilla lenkkareilla pärjäsi aivan hyvin. Ja kyllähän sitä talvellakin suurimman osan lenkeistä voi tavallisilla kengillä juosta, sillä eihän luminen tie ole liukas. Jäisillä teilläkin olen onnistunut pysymään pystyssä, mutta luulen, että juoksu on silloin ollut hyvin varovaista, jolloin juoksuasentokin on ollut pidättyväinen.

Pari talvea sitten löysin alennuksesta Suomessa valmistetut Sarva Xero -nastalenkkarit. Sen jälkeen olen ihmetellyt, miten olen uskaltautunut liukkaille keleille ilman nastoja. Pohjan 20 nastaa purevat hyvin jäähän, eikä liukastumista ole tarvinnut varoa.

Vasemmalla Icebug ja oikealla Sarva Xero.

Icebug Aurora





















Miehelläni on Icebugin Aurorat. Ne ovat myös olleet käytössä hyvät.

torstai 28. tammikuuta 2016

Etelänleirillä


Viikon etelänlomamme osui säiden kannalta ihanteelliseen ajankohtaan. Suomesta lähtiessämme mittari näytti -20 pakkasastetta ja Kanarialle laskeuduimme miellyttävään +21 asteeseen. Aamut ja illat olivat viileämpiä ja erittäin suotuisia juoksemisen suhteen.

Viikon aikana tuli liikuttua monella eri tavalla. 

Teimme aamupäivisin lasten kanssa kävelyretkiä läheisiin kyliin. Hyötyliikuntaa tuli siis päivittäin. Yhtenä päivinä lapset palasivat lähikylästä mummon kanssa taksilla takaisin majapaikkaamme ja me miehen kanssa kävelimme rantaa pitkin takaisin. Melko reippaalla vauhdilla rantaa pitkin meni tunti.

Mekko päällä mäkivetoja :)


Rantahiekalla ja dyyneillä kävely oli tehokasta. Lapset juoksivat dyynejä ylös ja kierivät tai hyppivät hurjaa vauhtia alas. Ylöskävelykin otti kivasti reisiin ja pohkeisiin, saati jos mäkiä olisi tosissaan juossut ylös. 




Vaikka pelkkä hyötyliikunta olisi riittänyt lomaviikon aktiviteetiksi, oli upeaa päästä myös juoksemaan sulalla ja pitävällä tiellä. Noin kilometrin päässä hotellistamme oli kiva puistoalue, jossa kiersi vajaan kahden kilometrin mittainen pyörä-/kävelytie. Tasaisella reitillä oli helppo juosta etenkin vetoja, koska teitä ei tarvinnut ylitellä. Palmut myös kivasti varjostivat matkaa.

Juoksin viikon aikana neljä lenkkiä. Tein kaksi tunnin pituista pk-lenkkiä. Niiden lisäksi tein kaksi vetotreeniä. Ensimmäisellä kerralla tein pyramidiharjoituksen: 1-1-2-2-3-2-2-1-1. Minuutti kovaa, minuutti kevyesti, kaksi minuuttia kovaa, kaksi kevyesti... Toisella kerralla juoksin alkuverkan jälkeen ensin 10 minuuttia reipasta ja sen perään 2x5 minuuttia hieman kovempaa. Molemmat harjoitukset sujuivat ihan kivasti.

Juoksun jälkeen oli mukava pulahtaa vielä altaaseen ja uida muutama kierros lihaksia palautellen.



Hotellin lähellä oli pelikenttä, jossa kävimme lasten kanssa porukalla pelaamassa koppipalloa. Kolmen lapsen ja 5-6 aikuisen kanssa saimme hyvät pelit aikaiseksi. Lapset olivat todella innoissaan (mitä nyt joku välillä mökötti vastustajan saadessa maalin), ja aikuisetkin saivat hyvän hien pintaan. 

sunnuntai 24. tammikuuta 2016

Terveiset lämpimästä!


Dyyneillä

Vietimme perheen kanssa viikon Kanariansaarilla ja nautimme auringosta, uimisesta, dyyneistä ja lämmöstä. Viikon aikana tuli myös liikuttua monella tavalla. Palailen viikon treeneihin myöhemmin.



keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Tavoitteet vuodelle 2016

Tänä vuonna 2016 haluan edelleen kehittyä juoksijana. Vaikka nautin juoksemisesta muutenkin, motivoi minua tällä hetkellä eniten omien tulosten parantaminen. Haluan selvittää, miten pitkälle rahkeeni riittävät. Tänäkin vuonna uskon keskittyväni kympin ja puolikkaan kisamatkoille. Molempien ennätyksestä kun saisi pari minuuttia napsaistua pois.


Juoksukalenteri tulee täyttymään useammasta paikallisesta hölkkätapahtumasta. Alkuvuodesta talvi-cupia, keväällä ja kesällä hölkkäkunkku-sarjaa. Näiden lisäksi pari puolikasta. HHM:lle eli Helsinki Half Marathonille olen jo ilmoittautunut. Uudistuneen reitin pitäisi olla entistä parempi. Syksylle sopisi taas vauhdikas Vantaan puolimaraton.

Uusien ennätysten eteen täytyy tietysti tehdä töitä. Toivottavasti osaan harjoitella oikein. Viisi treeniä viikossa tuntuu sopivalta. Päälle vielä lihaskuntoa ja tekniikkaa, sopivassa suhteessa pk:ta ja vauhtia. Juoksun lisäksi hyvä ruokavalio ja riittävästi unta.


Talvella pystyn toivottavasti korvaamaan osan pk-lenkeistä hiihtämällä. Kesällä jalat pitäisivät varmasti metsässä juoksemisesta, joten joitakin iltarasteja ohjelmaan varmaankin sisällytän.

Juoksemisesta on tullut minulle elämäntapa. Saan siitä valtavan paljon energiaa ja hyvää oloa. Nautin juoksemisesta ja hölkkäkisojen tunnelmasta. Hölkkätapahtumissa tapaa myös muita juoksemisesta innostuneita, mikä lisää mukavasti sosiaalisuutta muuten niin yksinäiseen harrastukseen. Pidempiin kisareissuihin pystyy myös kivasti yhdistämään yhteistä aikaa miehen kanssa.

Tämä vuosi tulee varmasti sisältämään uusia, huikeita kokemuksia ja itsensä ylittämistä - luultavasti myös pettymyksiä. Ennenkaikkea iloista meininkiä.

perjantai 15. tammikuuta 2016

Vaaleanpunaiset pitsisukat



Helppo ja nopea pitsikuvio toteuttaa!

Lanka: Novita 7 veljestä
Väri: Vaaleanpunainen (522)
Puikot: 3.5 mm
Ohje: Novita syksy 2010

maanantai 11. tammikuuta 2016

Vuoden ekat treenit pakkassäässä

Liikuin vuoden ensimmäisellä viikolla jokaisena päivänä. Viikon aloitti 40 minuutin peruslenkki. Tuolloin pakkaset olivat vielä siedettävät: reilut 10 astetta. Tiistaina pakkanen kiristyi, joten valitsin lenkin sijaan yleisurheiluporukan lihaskuntotreenit. Keppijumppalämmittelyn jälkeen teimme yläkroppapainotteista treeniä.

Keskiviikkonakin vältin ulkoilmaa tekemällä kevyen crosstraining-harjoituksen. Sykkeet pidin hyvin matalina. Vaikka samalla katsoinkin Suomen lentismiesten ottelua, tuntui harjoitus todella tylsältä. Minusta ei olisi juoksemaan juoksumatolla sisätiloissa. Kyllä raitis ulkoilma ja vaihtuvat maisemat tuovat niin suuren lisän liikkumiseen.

Mallin kasvoilla käytetty uuden Huurre-meikkisarjan tuotteita. Saatavilla pakkasilmasta kautta maan.
Torstaina päätin jo uhmata pakkasia, vaikka mittari näytti -26°C. Hiihtoasun alle kerrasto ja huivin nosto nenään asti. Askel kulki kovassa pakkasessa yllättävän hyvin. Sykkeet pysyivät matalina, eikä kylmyys vaivannut. Loppumatkasta poskissa vähän kipristeli ja oikeassa kädessä tuntui puutumista.

Perjantaina tein viikon kovimman harjoituksen. Alkuverkan jälkeen juoksin 10 minuuttia reippaasti ja sen jälkeen kahdesti 5 minuuttia kovaa.

Viikon päätteeksi juoksin vielä vajaan kahden tunnin pitkiksen. Alussa sykkeet tuntuivat karkaavan turhan korkealle, mutta toinen puolikas sujui jo kevyemmin.

Ma: Pk 40 min.
Ti: Lihaskunto 1,5 h
Ke: Crosstraining 45 min.
To: Kevyt 50 min.
Pe: VK: 10 min. reipas + 2x5 min. kova
La: Pk 35 min.
Su: Pitkis 1h 45 min.

perjantai 8. tammikuuta 2016

Käsilläseisontaa

Viikon lihaskuntotreenit toteutettiin läheisen koulun jumppasalissa kiertoharjoitteluna. Yläkroppapainotteisessa harjoituksessa kohtasin monia haasteita.

Köyttä pitkin piti kivuta kattoon asti. (Ei luonnistunut ei.)
Tangolla ei sentään kieputtu jättiläisiä, mutta leuanvetoja olisi pitänyt jaksaa. (Ei sujunut ei.)
Painotangoilla rinnallevetoa ja maastanostoa. (Tekniikka vaatii harjaannusta.)
Peruspunnerrukset sentään sujuivat.


Mutta käsilläseisonnasta innostuin. En ole uskanut sitä kokeilla sitten nuoruusvuosien, sillä olen pelännyt vain telovani itseni. Vaan yllätävän hyvin tuo sujui. Nyt on kädet kipeinä treenattu tasapainoa kotonakin. Ehkä ensi kesänä jo kävelen käsilläni....

tiistai 5. tammikuuta 2016

Vuodenvaihteen treenit

Joulukinkkua ja suklaita sulateltiin viime viikolla neljän lenkin verran. Tarkoituksena oli juosta vielä viides lenkki, mutta olo oli sunnuntai-iltana sen verran väsynyt, että päätin pitää lepopäivän.



Viikon treeniohjelmaan sain vaihtelua keskiviikon reipasvauhtisilla vedoilla. Tein kahden minuutin vetoja minuutin palautuksilla. Myös maanantaisen lenkin lopuksi vetelin lyhyitä, parin lyhtypylvään mittaisia vetoja.

Lihaskunto jäi heti tällä viikolla väliin, kun sitä olisi pitänyt treenata kotona. On se kumma, miten vaikeaa sitä on jumpata yksin.

Lauantaina mittari näytti 14 pakkasastetta, joten vaatetusta piti miettiä uudelleen. Vaihdoin päälleni hiihtotakin ja laitoin trikoiden alle kerrastohousut. Juoksuhanskojen päälle vielä lapaset ja kaulaan buffi-huivi. Hyvin tarkeni. Pitkät lenkit ovat nyt kulkeneet mukavasti. Niin tämäkin. 1h 40 min. tuli täyteen helposti.



Ma: Pk 40 min. + 5x100 m vedot
Ti: Lepo
Ke: Alkuverkka, 7x2 min. reipas, loppuverkka
To: Kevyt 45 min.
Pe: Lepo
La: Pitkis 1 h 40 min.
Su: Lepo
© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall