sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Flunssaa ja lihasjumia

Tällä viikolla opin sen, ettei pidä mennä hiihtämään vuoden ensimmäistä hiihtolenkkiä samalla viikolla tulevan kilpailun kanssa. Tiistaina hiihdetty yli tunnin lenkki sai jalat melkoiseen jumiin. En pystynyt kunnolla laittamaan kenkiä jalkaan, kun jalan nostaminen tuntui ylivoimaiselta. Olin suunnitellut alunperin erilaista kilpailuun valmistautumista, mutta uunituoreet hiihtoladut houkuttelivat enemmän.

Talvijuoksu-cup Iitti 20.2.2016

Kiersin normaalin kympin lenkin. Alkupuolisko on silkkaa ylä- ja alamäkeä. Lipsuvilla suksilla pienikin nousu tuntuu rankalta - etenkin käsissä. Ensimmäisellä puoliskolla kätevästi intervallia, kun ylämäet suksii nousevilla sykkeillä ja sen jälkeen palauttelee laskettelemalla mäet alas. Toinen puolisko lenkistä on tasaisempaa ja siinä pääsee oikeasti hiihtämäänkin ja siitä nautiskelemaan. Taidan jatkossa hiihtää tasaista osuutta edestakaisin. Ainakin, jos haluan hiihtämällä korvata pk-lenkit.

Keskiviikon lihaskuntotreenit varmasti vielä pahensivat hiihdosta aiheutunutta jumia, sillä torstaina kipu oli pahimmillaan. Torstain ja perjantain pidinkin sitten lepoa ja toivoin, että lihakset ehtisivät vetreytyä vielä lauantaille.

Lämmintä teetä

Perjantaina alkoi olo tuntua nuhaiselta ja lauantaiaamuna jo melko voimattomalta. Pienen koejuoksun jälkeen totesin, että parempi jättää päivän kilpailu välistä ja tyytyä toimitsijahommiin. Kilpailun väliinjättäminen ei harmittanut niin paljoa, kun kuuli kilpailijoilta, miten juoksu tuntui raskaalta lumisella tiellä ja lipsuvilla kengillä. Sitä paitsi oli välillä mukava olla kannustamassa muita.

Illalla minulle nousi kuume, joten lepäillessä meni viikonloppu.

Ma: Lepo
Ti: Hiihto 1h 20 min.
Ke: Juoksutekniikkaa ja lihaskuntoa 1,5 h
To: Lepo
Pe: Lepo
La: Lepo
Su: Lepo

2 kommenttia

  1. No höh, paranemisia! Itse odotan vielä sitä talven ensimmäistä hiihtolenkkiä, lunta on satanut monta kertaa mutta aina sulanut pois niin ettei ole ehditty tehdä latuja. Tulevana viikonloppuna menen kaverin luo Tampereelle, hän sanoi että ota sukset mukaan, siellä on lunta. Varmasti mennään hiljaa, itse olen hiihtänyt korkeintaan 10 kertaa kolmen vuoden aikana, ja kaverini toipuu jalkaleikkauksesta. Mutta siis toiveita on päästä hiihtämään. Saa nähdä sitten kuinka kipeäksi tulee...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavia hiihtolenkkejä! Kannattaa aloittaa rauhallisesti. Nimim. "nyt saan jo kengätkin jalkaan".

      Poista

© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall