tiistai 29. maaliskuuta 2016

Viikon 12 treenit

Tiistaista on muodostunut vauhtileikittelypäivä. Maanantaisen lepopäivän jälkeen onkin aina mukava aloittaa uusi viikko menevämmällä harjoituksella. Paljaalla asfaltilla vedoista taas nauttii. Tossujen pito paranisi vielä entisestään, jos hiekat saataisiin lakaistua pois.

Vaikka nautin kyllä tällä hetkellä paljon myös ihan peruslenkeistäkin. On ollut kiva huomata sykkeiden pysyvän helposti matalammalla kuin aiemmin. Hiljaksiin lönkötellen, kevätsäistä nauttien.


Keskiviikon treeneissä junnuilla oli toiveena korvata alkuverryttely pelailemalla. Alkuun otimme erän käsipalloa ja lopussa pallottelimme vielä lentopallolla. On ollut upeaa huomata urheilijoiden hyvä ryhmähenki ja  kannustava pelitapa. "Hienoa! Hyvä yritys! Ei haittaa!" -huutoja kuuli jokainen pelaaja.


Lauantaisesta kilpailusta sai hyvän kuvan tämän hetken kunnosta. Samalla se korvasi yhden tämän viikon kovista harjoituksista. Toivottavasti kuntoa vähän myös nosti.

Ma: Lepo
Ti: VL 10 x 1 min. reipas, 1 min. kevyt
Ke: Juoksutekniikkaa ja lihaskuntoa 1,5 h
To: Pk 45 min. + 5x100 m vedot
Pe: Lepo
La: Kilpailu 10 km
Su: Palauttava 60 min.

lauantai 26. maaliskuuta 2016

Tasapaksu talvijuoksu

Talvijuoksu Cupin viimeinen osakilpailu juostiin tänään Elimäellä. Sulat tiet, puolentoista asteen plussakeli ja ennätyskelpoinen kympin reitti houkutteli paikalle vajaat 80 kuntoaan testaavaa.






Minulla ei ollut ennen juoksua mitään käsitystä nykyisestä kilpakunnostani, joten sen suurempia
taktiikoita en pystynyt etukäteen laatimaan. Juoksu ei alkuverkan aikana tuntunut kaikkein lennokkaimmalta, mutta ei toisaalta kovin raskaaltakaan. Lähdin siis matkaan melko luottavaisena, fiilispohjalta. Ensimmäiset kaksi kilometriä juoksin mukavasti toisen naisjuoksijan peesissä. Kolmannella kilometrillä painoin hänestä ohitse ja sen jälkeen sain taivaltaa loppumatkan yksinäni. Juoksu kulki oikeastaan ihan hyvin, matkakaan ei tuntunut liian pitkältä. Alkupuolisko oli noin minuutin nopeampi kuin jälkimmäinen, vaikka alkumatkalla oli mielestäni enemmän ylämäkeä. Nopein kilometri oli ensimmäinen tahdilla 4.35 ja hitain yhdeksän kilometrin kohdilla 5.01. Loppuaika 48:20.






Tasapaksu suoritus siis keskitahdilla 4.48 min./km. Tämä tuntuu olevan vakionopeuteni. Samalla vauhdilla olen tahkonnut kaikki viimeisimmät kilpailuni. Ihan jees, mutta olisi sitä kiva joskus päästä kovempaakin. Kuntoni junnaa siis vain paikallaan.

Mitä jäin kilpailusta juoksuvauhtini lisäksi kaipaamaan? - Enemmän naisia lähtöviivalle. - Enemmän kannustusta reitin varrelle. Ihmisiä oli kyllä reitin varrella jonkin verran seuraamassa kilpailua, mutta taputuksia ei heiltä irronnut. Ainoastaan 9 kilometrin kohdilla olleelta liikenteenohjaajalta sain kannustusta.

maanantai 21. maaliskuuta 2016

Viikon 11 Treenit

Tällä viikolla pääsin taas mukavasti juoksemisen makuun. Sulaneilla teillä olikin hyvä aloittaa viikko vauhdikkaalla harjoituksella. Alkuverkan jälkeen juoksin tasaisella vauhdilla 10 + 8 + 6 minuuttia kolmen minuutin palautuksilla. Ensimmäiset kymmenen minuuttia menivät 5.30 min./km -vauhdilla ja seuraavat kaksi noin vitosen pintaan. Juoksu tuntui hyvältä ja treenin jälkeen oli mahtava fiilis: juoksu on mun juttu!

Perjantaina päätin vielä säästellä jalkojani ja valitsin hiihdon juoksulenkin sijaan. Hiihto oli kuitenkin melkoista räpiköimistä jäisillä laduilla. Latu-urat olivat jo melko matalat, paikoin lähes olemattomat. Laduilla oli myös paljon havunneulasia ja muita roskia. Ei ollut pitoa eikä luistoa. Ei varsinaisesti mikään nautinto tämä hiihtoretki.


Keskiviikon treeneissä valmentaja vinkkasi, että voisin tehdä muutamia mäkivetoja ennen seuraavaa kilpailua. Koulun pihalta löytyy siihen sopiva ylämäki. Niinpä lisäsin lauantaisen pk-lenkin loppuun viisi 15 sekunnin tiukkaa ylämäkivetoa. Hyvin kulki juoksu.

Jos lauantain juoksu kulki kepeästi, oli sunnuntainen meno todella nihkeää. Suoritusta ei tietenkään helpottanut yhtään huono reitinvalinta: hiekkatiestä osa oli vielä luminen ja jäinen. Kilometriaika asfalttipätkällä oli 40 sekuntia nopeampi kuin lumiosuudella juostu.

Olin suunnitellut avaavani kesän kilpailukauden 2. pääsiäispäivänä Munahölkässä. Suunnittelimme kuitenkin pääsiäisen ohjelman uusiksi ja näillä näkymin valitsenkin Munahölkän sijaan lankalauantaisen Talvijuoksu-cupin päätösosakilpailun. Kympin kisa juostaan Elimäellä.

Ma: Lepo
Ti: Juoksu VK 55 min.
Ke: Juoksutekniikkaa ja lihaskuntoa 1,5 h
To: Lepo
Pe: Hiihto 50 min.
La: Juoksu PK 50 min. + 5x15 sek. mäkivedot
Su: Juoksu pitkis 80 min.

perjantai 18. maaliskuuta 2016

Neulotut kiinantossut


Olen ottanut ohjeen näihin neulottuihin kiinantossuihin jostain vanhasta Novitan lehdestä. Sukissa neulotaan ensin musta pohja ainaoikein-neuleena ja lopuksi valkoinen sukkaosuus. 

Lanka: Novita Nordic Wool (100% villa), luonnonvalkoinen (010) ja musta (099)
Langanmenekki: 50 g kumpaakin väriä riitti lapsen sukkiin
Puikot: 3 mm

Neulotut kiinantossut

maanantai 14. maaliskuuta 2016

Kymppiviikon treenit

Sami Jauhojärvi

Uuden viikon kunniaksi päätin kokeilla luisteluhiihtoa. Valitsin kuitenkin huonon päivän, sillä keli oli todella raskas luistella. Kaikki vastaantulijat hiihtivät pertsaa. Toki raskaus johtui pitkälti myös harjoituksen puutteesta. Loivassakin ylämäessä jouduin vaihtamaan kuokkaan, eikä suksi juurikaan luistanut edes alamäessä.  Tunnin kuitenkin sinnittelin hitaalla tahdilla tasapainoa hakien, sykkeet 160:ssa!

Ville ja Sami verryttelemässä

Tiistaina lähdin juoksemaan loskaisille teille. Alkuun tossut lipsuivat pahasti alla, mutta päätien reunassa olikin lähes koko matkalta sulaa. Olipa mahtavaa tehdä vetotreeniä pitävällä askeleella. Juoksin vaihdellen kaksi minuuttia reipasta ja minuutin kevyttä. (Ei tarvinne mainita, että vauhti tuntuu olevan kadoksissa...)

Keskiviikon harkoissa mieltä lämmitti erityisesti valmentajan positiiviset kommentit. Juoksuni näyttää kuulemma herkältä ja rennolta. Selvästi parantunut aiemmasta. Kevään Cooperista odottaa hyviä tuloksia. Vaan heittipä samalla melkoiset paineet tulevaan koitokseen.

Ville Nousiainen

Torstaina laduilla oli sellainen lentokeli, että jyrkimmät mäet oli pakko tulla auraamalla alas. Kuvaavaa on se, että kympin lenkin toinen puolikas tultiin käytännössä kokonaan tasatyönnöllä. Ensimmäinen kerta tänä talvena, kun pienissäkin mäissä luisti pitkälle. Kelin liukkaudesta johtuen onnistuin myös pyllähtämään tienylityskohdassa. Sukset vain lähtivät alta...

Ladun varrella kannustamassa.

Lauantaiaamuna hiihdin yli tunnin mittaisen aamulenkin. Auringonpaisteessa oli kiva lykkiä tasaisella peltoladulla. Upean hankikannon vuoksi hiihtäjiä näkyi paljon myös latujen ulkopuolella. Hiihtolenkin jälkeen lähdin ottamaan hiihtomallia kansallisista hiihtokilpailuista. Kisoihin olivat ilmoittautuneet myös Sami Jauhojärvi ja Ville Nousiainen. Upealta heidän hiihtonsa kyllä näytti. Jyrkätkin ylämäet loikaten ylös.

Niin se tämäkin viikko vierähti suksia liu'utellessa, vaikka alunperin suunnittelin lisääväni juoksemista viikko-ohjelmaan. Sunnuntainakin hiihdin vielä kahden tunnin pitkiksen peltoja pitkin. Täytyy ottaa hiihtämisestä kaikki ilo irti, kun vielä pystyy. Ensi viikolle on luvattu lämpimiä päiviä.

Ma: Hiihto 60 min.
Ti: Juoksu: alkuverkka, 7 x (2 min. reipas, 1 min. kevyt), loppuverkka
Ke: Juoksutekniikkaa ja lihaskuntoa 1,5 h
To: Hiihto 70 min.
Pe: Lepo
La: Hiihto 80 min.
Su: Hiihto 2 h

keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Kesäkauden kilpailujen suunnittelua

Uusimman Juoksija-lehden välissä tuli Juoksukalenteri. Sen avulla on hauska suunnitella kesäkauden kilpailuohjelmaa. Juoksukalenteriin on listattu Suomessa järjestettäviä hölkkä- ja juoksutapahtumia. Luen sitä ihan yhtä innokkaasti kuin varsinaista Juoksija-lehteäkin.


Kesäkauden kilpailujen runko on pitkälti sama kuin viime vuonnakin, mutta aina on kiva mietiskellä uusia vaihtoehtoja. Suunnitelmat saattavat myös muuttua kauden edetessä kunnon ja mielenkiinnon mukaan. Kaikissa kilpailuissa en tavoittele ennätyksiä vaan otan ne ohjelmaan kovavauhtisena harjoituksena.

Juoksukalenterista on myös kiva bongailla hauskoja tapahtumanimiä. Osallistuisinko tänä vuonna Viisarinkääntöhölkkään, Komian kirkon hölkkään, Kurrenkierrokselle, Pöllyvaaran maastohölkkään, Häjyjen vuorijuoksuun, Kiimasen savulenkille, Hevonkuusen heinähölkkään, Unikeon aamuhölkkään, Masokistin unelmaan tai Puijon puserrukseen?


















Kesäkauden rungon muodostavat seuraavat kilpailut:

28.3. Munahölkkä, Hamina
24.4. Teutjärven ympärijuoksu, Loviisa
28.4. Suijankosken juoksu, Kouvola

11.6. Helsinki Half Marathon, Helsinki
22.6. Jannen Iltalenkki, Elimäki

14.7. Kesäillan Kymppi, Artjärvi
28.7. Iitti-hölkkä, Iitti

Monia muitakin kiinostavia tapahtumia olisi tarjolla, mutta harmillisesti tulee päällekäisyyksiä. Lisäksi suosin mieluiten lyhyen etäisyyden päässä olevia kilpailuja. Lähialueen kilpailuissa on aina myös tuttuja kilpakumppaneita, joiden kanssa on mukava vaihtaa kuulumisia.

HHM lienee kevätkauden päätavoitteeni, vaikkakin toivon tällä kaudella pystyväni parantamaan erityisesti kympin kilpavauhtiani. Kolme kuukautta enää aikaa H-hetkeen. Täytynee lisätä harjoitteluun vauhdikkaiden lenkkien määrää.

Kevään ensimmäiseen starttiin aikaa vajaa kolme viikkoa!

sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Viikon 9 treenit

Maaliskuu on kevätkuu!

Olipa kiva aloittaa viikko juoksulenkillä. Tauko ei onneksi vienyt virettä - tai ehkä se juurikin nostatti sen. Juoksu tuntui nimittäin helpolta. Vajaan tunnin pk-lenkin kiersin.

Hyvät hiihtokelit jatkuivat, joten tiistaina valitsin monot lenkkareiden sijaan. Kiitin miestäni onnistuneesta voitelusta ja sivakoin reippaasti kympin lenkin. Koska hiihtokeli oli mitä parhain, päätin lähteä vielä toiselle kierrokselle. Kaikkiaan kilometrejä kertyi 16,5. Ylämäet tuli juostua ylös, joten mukavaa intervallia sai lenkkiin sisällytettyä.


Keskiviikon sisäharkoissa mietin, olivatko treenit normaalia helpommat, vai onko kuntoni noussut. Tunti tuntui selvästi helpommalta kuin aiemmin. Porrasjuoksuunkin sai huomattavasti enemmän terävyyttä.

Loppuviikosta lähdimme lasten kanssa hiihtoloman viettoon pääkaupunkiin, joten torstaista ja perjantaista tuli lepopäivät.



Lauantaiaamuna hiihdin lasten kanssa kympin lenkin. Illalla kävin vielä juoksemassa tasavauhtisen reippaan lenkin. Alkuverkan jälkeen juoksin puoli tuntia reipasta 5.10-5.20 min./km -vauhtia. Kovin raskaalta vauhti tuntui, joten paljon on vielä tekemistä kilpailuvauhdin saavuttamiseksi.

Viikon pitkän lenkin päätin tehdä hiihtäen jalkojani säästääkseni. Pellon tasaista reittiä ei oltu aamulla vielä ajettu, joten jouduin kiertämään mäkisen lenkin. Sykkeet eivät ihan pitkän lenkin tahdissa pysyneet. Loppumatkasta puhti oli jo vähissä.

Ma: Juoksu PK 55 min.
Ti: Hiihto 1,5 h
Ke: Juoksutekniikkaa ja lihaskuntoa 1,5 h
To: Lepo
Pe: Lepo
La: Juoksu, alkuverkka, TV reipas 30 min., loppuverkka
Su: Hiihto 2 h

torstai 3. maaliskuuta 2016

Pitkävartiset palmikkosukat


Lanka: Novita 7 veljestä luonnonvalkoinen (010)
Puikot: 3,5 mm
Langanmenekki: 180 g
Ohje: Novita sukkalehti


© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall