perjantai 13. tammikuuta 2017

Tavoite kirkkaana mielessä

Juoksuharrastukseni alussa tavoitteenani oli saada harrastus säännölliseksi. Monesti aloitin innoissani lenkkeilyn, mutta jotenkin se vain hiipui viikkojen edetessä. Vasta vertaistuki sai aikaan lopullisen sysäyksen sännölliseen juoksemiseen: samaan aikaan juoksuharrastusta aloittelivat myös mieheni sekä siskoni mies. Yhdessä keskustelimme treeneistä ja aloimme suunnitella hölkkäkisoihin osallistumista. Meillä oli yhteiset tavoitteet ja innostus.

Nyt juoksuharrastus on säännöllistä, ja sitä lähtee mieluummin lenkille kuin jää sohvanpohjalle. Tällä hetkellä haluan koetella rajojani, joten tavoitteenani on juoksuvauhtien parantaminen. Vaikka nautin juoksemisesta ja liikkumisesta todella paljon sinällään, motivoi minua juoksun osalta tällä hetkellä omien ennätysten rikkominen. Haluan haastaa itseni ja kokeilla mihin rahkeeni riittävät. Harjoittelu on monipuolista ja kiehtovaa, kun tavoitteen eteen täytyy tehdä töitä. En kilpaile muita vastaan - haluan voittaa itseni.


Kun oma tavoite on kirkkaana mielessä, säilyy motivaatiokin kenteis paremmin. Selkeä tavoite auttaa treenien suunnittelussa, ja harjoittelu on helppo jaksottaa pääetappien mukaan. Pienemmät välitavoitteet auttavat seuraamaan oman kunnon kehittymistä. Tavoite saa minut yrittämään ja jaksamaan. Ja mitkä ovatkaan fiilikset kun tavoite lopulta täyttyy.

Oman tavoitteen ei tarvitse olla ennätys tai vauhtien parantaminen. Se voi olla yleisesti liikunnan lisääminen, hyvinvoinnin lisääminen, parempi lihaskunto ja jaksaminen. Toisilla tavoitteena ja motivaattorina voi toimia ulkoisen olemuksen muuttuminen. Liikunnan avulla voi myös hakea uusia elämyksiä. Tavoitteena voi olla vaikkapa polkujuoksutapahtumaan osallistuminen tai vaellus vuoristoreitillä.


Tavoite on hyvä kirjata ylös. Kun kalenteriin merkitsee lenkkipäivän valmiiksi, tulee se varmemmin toteutettua. Lenkkien suunnittelu etukäteen myös monipuolistaa harjoittelua, sillä ilman tavoitetta tai suunnitelmaa tulee helposti juostua aina samaa reittiä samoilla vauhdeilla. Tavoitteet saavat siirtymään välillä omalle epämukavuusalueelle.

Liikunnasta voi ja tuleekin nauttia myös ilman sen suurempia tavoitteita. Sitä voi nauttia raikkaasta ulkoilmasta ja liikunnan tuomasta mielihyvästä. Kaiken tavoitteellisuudenkin keskellä tärkeintä on säilyttää tekemisessä hauskuus ja ilo. Nauttia niistä peruslenkeistä.

Näiden pohdintojen myötä alan suunnitella kevään kilpailukalenteriani ja omia tavoitteitani.

Mitkä ovat sinun tavoitteesi?

4 kommenttia

  1. Kuulostaa hienolta! Omien ennätysten parantaminen ja itseään vastaan kilpaileminen ovat molemmat hyviä tavoiteita. Minäkin haluaisin joskus pystyä tuohon. Nyt tavoittelen tilaa, jossa pystyisin harjoittelemaan ilman vammoja. Voisin ehkä ottaa tavoitteeksi onnistua harjoittelemaan johonkin kevään puolimaratonille ja tulla vielä ehjänä maaliinkin. Jos siihen pystyisin, voi sitten uusia tavoitteita miettiä sen jälkeen. Lisäksi voisin tavoitella kevyempää olemusta, voimakkaampaa kehoa ja parempaa liikkuvuutta. =) Siinähän sitä tavoitetta kerrakseen. =) Tsemppiä sinulle Janna ennätysjahtiin - onnistut varmasti! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marika! Toivottavasti sinäkin pääsisit pian kunnolla harjoittelemaan. Tsemppiä tähän vuoteen! Hyviä tavoitteita sinulla.

      Poista
  2. Ilman tavoitetta on niiiiin helppo jäädä sohvalle, vaikka juoksusta tykkäisikin hullun lailla. Mun täytyy alkaa lyödä lukkoon kisakalenteria, sillä muuten juoksutaukoni venyy liiankin pitkäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiinnolla seuraan sinun harjoitteluasi ja tulevien kisojen suunnittelua. Itsellä kevään kisakalenteri vielä avoinna.

      Poista

© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall