sunnuntai 31. tammikuuta 2021

Tammikuussa tasaisesti hiihtoa ja juoksua

Tammikuu taittui tasaisesti hiihtoa ja juoksua yhdistämällä. Hiihtämässä kävin yhteensä 11 ja juoksemassa 12 kertaa. Hiihtoa olisi luultavasti kertynyt hieman enemmän, jos ladut olisivat olleet paremmassa kunnossa. Nyt sattui muutaman kerran niin, että juuri kun olin suunnitellut hiihtäväni, latuja ei lumisateen jäljltä oltukaan ajettu. Todella hienoa kuitenkin, että hiihtämään taas pääsee yhden mustan talven jälkeen.

Hiihtäminen on minulle ennen kaikkea nautiskelua. Hiihdän mieluiten tasaisella ladulla, jossa vauhdin ja sykkeet saa pidettyä maltillisena. Mikään kiire minulla ei ladulla ole. Tämä ei ole täysin tässä kuussa toteutunut, sillä läheiselle kuntoradalle tehdystä 10 kilometrin lenkistä puolet on silkkaa ylä- ja alamäkeä. Jos haluan päästä mäet edes suht ryhdikkäästi ylös, on tahtia ja sykettä pakko nostaa. Alamäissäkin saa välillä tosissaan pelätä tasapainon kanssa, jos latuja ei ole pitkään aikaan ajettu kunnon latukoneella. Hyväähän nuo mäetkin varmasti kunnolle tekevät, mutta mieluiten korvaisin hiihtämällä kevyet, matalasykkeiset peruslenkit.

Olen pohdiskellut hiihtolenkeilläni myös sitä, että en haluaisi kilpailla hiihdossa. Tuntuisi kamalalta edetä latuja hikipäässä puuskuttaen. Tämä on jännä juttu sikäli, että juostessa puuskutus ja äärirajoille itsensä laittaminen ei tunnu niinkään pahalta. Mielelläni lähden radalle testaamaan, kuinka kovaa viisituhatta metriä kulkee. Luultavasti hiihdon puutteellisella tekniikallani on osittain tekemistä tämän tuntemuksen kanssa.

Kovimmat vauhtitreenit olen tammikuussa juossut matolla. On vaan niin kätevää ohjelmoida vaadittava vauhti, eikä sen jälkeen tarvitse jatkuvasti vilkuilla kellosta, pysyykö tahti yllä. Voi vain keskittyä (mukamas) rentoon juoksuun. Vaikka muutenhan matolla juokseminen on maailman tylsintä puuhaa. Mattotreenit ovat sisältäneet reippaita, tasavauhtisia lenkkejä sekä vetoja. 

Ohjemassa on ollut esim.

vedot 10 min. + 8 min. + 6 min.+ 4 min. + 2 min. koko ajan hitusen kovenevilla vauhdeilla,

puolen tunnin vauhtileikittelyä, jossa 2 min. reipasta, 2 min. kevyttä,

vedot 2 km + 5 x 0,5 km + 2 km,

reipas, tasavauhtinen 6 km.

Juoksu on tuntunut viime viikkoina hitusen nihkeältä. Osittain varmaan lumisen alustan ja hiihtämisen vuoksi. Toivottavasti kulku tästä paranee kevättä kohti kulkiessa, vaikka tällä hetkellä pahasti näyttääkin siltä, että kisaamaan ei taida ihan hetkeen koronan vuoksi päästä.

maanantai 11. tammikuuta 2021

Juoksutavoitteeni vuodelle 2021

Kaikista parasta juoksuharrastuksessani on peruslenkillä havahtua siihen tunteeseen, että kylläpä tänään juoksu kulkee hyvin. Askel on kevyt ja sykkeet matalat. Harjoittelu on tuottanut toivottua tulosta, kun kunto on kasvanut ja juoksun helppous lisääntynyt. Ennen kaikkea juoksun pitää tuottaa minulle iloa ja nautintoa ja sitä saan harjoittelemalla monipuolisesti ja laadukkaasti. Juostujen kilometrien määrällä ei ole minulle merkitystä, kuten ei myöskään vaikkapa juostujen puolimaratonien määrällä. En sinällään keräile kumpiakaan, kertyy mitä onnistuneen harjoittelun ja kilpailukauden myötä kertyy.

Juoksutapahtumiin osallistuminen on iso osa harrastustani, mutta niiden suhteen en laadi tarkkaa suunnitelmaa vielä alkuvuodesta. Lisäilen kilpailuja kalenteriini sen mukaan, miten ne sopivat senhetkiseen kuntooni ja ohjelmaani. Yhden puolikkaan haluaisin juosta keväällä, toisen syksyllä. Niihin olisi hyvä ilmoittautua ajoissa jo ihan kustannussyistä, mutta pienempiin hölkkätapahtumiin voi lähteä päivänkin varoitusajalla. Kilpailuja kierrän niiden mukavan tunnelman vuoksi, mutta edelleen minua motivoi myös omien ennätysten hätyyttely.

Lisää näitä maisemia, kiitos!

Olen juoksijana melko laiska ja mukavuudenhaluinen. Lähden lenkille suoraan kotioveltani ja kierrän samoja, tuttuja reittejä vuodesta toiseen. Ei meidän pienellä kylällä ihan hirmuisesti reittivaihtoehtoja tosin olekaan. Uusien lenkkimaisemien etsiminen voisi olla yhtenä uutena tavoitteenani tälle vuodelle. Olen jo alustavasti selvittänyt lähellä sijaitsevia luontopolkuja. Mielenkiintoisia kohteita tuntuu mukavasti löytyvän alle tunnin ajomatkan säteeltä.  

Ennen kaikkea toivon kuitenkin ehjää juoksuvuotta, johon sisältyisi useampia hölkkätapahtumia.

torstai 7. tammikuuta 2021

Peruskuntoa hiihtämällä

Uusi vuosi lähti liikkeelle parhaalla mahdollisella tavalla. Ensimmäisinä päivinä satoi niin paljon lunta, että meidänkin kylälle saatiin ajettua hiihtoladut. Juoksulenkeistäni osa korvautuu välittömästi hiihtämällä.

Pidän hiihtämisestä monestakin syystä. Ensinnäkin se on monipuolista, koko kroppaan vaikuttavaa liikuntaa. Hiihtäessä harjoitusta saavat vatsa-, selkä-, reisi- ja käsilihakset. Laduille on myös helppo lähteä vaikka heti ruokapöydästä, sillä maha ei suksilla liukuessa hölsky niin kuin juoksulenkeillä. Lisäksi metsän keskellä sauvoessa mieli lepää ja rauhoittuu. 

Jotta hiihtäminen on mieluisaa, täytyy suksien olla toimivat. Mikään ei laske innostusta yhtä tehokkaasti kuin lipsuvat tai luistamattomat sukset. Olen hiihtänyt pari talvea karvapohjasuksilla, ja ne ovat minulla toimineet loistavasti kelillä kuin kelillä. Vielä kun saisin tekniikkaa ja tasapainoa parannettua. Hiihdän mieluiten tasaisella peltoladulla, sillä alamäet ovat minulle haastavia. Etenkin sellaiset, jotka loppuvaiheessa kaartuvat jyrkästi. Niissä uloin suksi ajautuu helposti pois ladulta, jolloin tasapainon pitämisessä on täysi työ. Jyrkimmät mäet auraankin suosiolla alas. Tasapainoa pitäisi ehdottomasti harjoituttaa enemmän.

Ihan kaikkia lenkkejäni en korvaa hiihtämällä, sillä haluan säilyttää tuntuman myös juoksuun. Etenkin vauhdikkaimmat treenit teen edelleen juosten. Hiihtämiseen täytyy myös varata vähän enemmän aikaa, sillä olen jostain lukenut, että hiihtolenkin tulisi olla puolitoista-kaksi kertaa pidempi kuin vastaava juosten tehty. 

Toivottavasti lumet pysyvät maassa pitkään. Vähän voisi vielä lisääkin sataa. Juoksemaan ehtii riittävästi taas keväästä eteenpäin.

© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall