torstai 24. maaliskuuta 2022

Tiivis kevään kilpailukalenteri

Eilen illalla Facebookin uutisvirta paljasti ystävieni olevan kiinnostuneita lähialueella järjestettävistä juoksutapahtumista. Olinkin jo kovasti odottanut, miten tuttuja kylähölkkiä mahdetaan kahden koronavuoden jälkeen järjestää. Onneksi innokkaita talkoolaisia yhä riittää ja pääsen kaupunkien massatapahtumien lisäksi nauttimaan myös pienempien maalaishölkkien ilmapiiristä. Huhti-toukokuulle olen merkinnyt kalenteriini jo viisi kiinnostavaa kilpailua.

10.4. Helsinki Spring Marathon 

Kevään puolimaratonin juoksen reilun kahden viikon päästä Helsingissä. Huhtikuu on yleensä kelien puolesta hyvä ajankohta, kun hellesäistä ei ole vielä pelkoa. Viime viikolla juoksemani 10 km:n kilpailu osoitti, että olen hyvässä kilpailukunnossa, joten tavoitteenani HSM:lla on hätyytellä jopa ennätysaikaani.

18.4. Munahölkkä

Munahölkkä järjestetään perinteisesti 2. pääsiäispäivänä Haminassa. 6,6 kilometrin reitille osuu sekä hiekkatietä että asvalttia. Yksi pitkä ylämäki täytyy ennen maalisuoraa kivuta. Reitistä kauimmin nauttinut on yleensä palkittu kennollisella munia.

28.4. Suijankoskenjuoksu

Suijankoskenjuoksu on hieno esimerkki pienestä kylähölkästä. Reitti kiemurtelee kauniissa maalaismaisemissa, ja tunnelma paikan päällä on hyvä. Lapset on yleensä palkittu tavarapalkinnoin ja kaikkien osallistujien kesken arvotaan polkupyörä. Aikuisilla matkana on 6,2 km.

7.5. Uusi Lahti -juoksu

Lahdessa on mahdollisuus kellottaa vaikka uusi ennätys virallisesti mitatulla kympillä tai puolikkaalla. Reitti kulkee Vesijärven maisemissa. Ilmoittauduin tapahtumaan jo viime vuonna, mutta osallistuminen siirtyi koronan vuoksi.

14.5. Helsinki City 5

Suomen suurimmassa juoksutapahtumassa HCRD:ssä voi valita matkakseen maratonin, puolikkaan tai viiden kilometrin pikapyrähdyksen. Koska juoksen puolimaratonin jo huhtikuussa, on oma valintani nopea vitonen. Tässä tapahtumassa pääsee nauttimaan ison massatapahtuman huumasta. Juoksuseuraa löytyy varmasti kaiken tasoisille kilpailijoille.

Mielelläni osallistuisin näistä kaikkiin, mutta tiivis aikataulu voi osoittautua haastavaksi. Jokaisessa kilpailussa ei tietenkään tarvitse tavoitella ennätysvauhteja, joten osan voi juosta läpi harjoituslenkkinä. Samalla pääsee kuitenkin nauttimaan tapahtuman tunnelmasta. Toivottavasti saan pysyä terveenä, jotta pääsen mahdollisimman monen tapahtuman kokemaan. Kahden koronakevään aikana näitä on ollut jo kova ikävä! 

sunnuntai 20. maaliskuuta 2022

Upea kisakauden avaus

Lähtöä odotellessa. Kuva: Pikkuliten.

Avasin kevään kilpailukauteni lauantaina Maantiejuoksucupissa Vantaalla. Edellisestä startistani oli kulunut kolme kuukautta, joten hieman etukäteen jännitin, miten kovaa vauhtia pystyn ylläpitämään. Olosuhteet juoksuun olivat erittäin hyvät: +7°C, auringonpaistetta ja sulat tiet. Osallistujia kilpailussa oli 320.

Alun pienen ruuhkan jälkeen pääsin hyvin etenemään omaa vauhtiani. Tällä kertaa se ei harmikseni osunut yksiin muiden kanssa. Jouduin juoksemaan lähes koko matkan yksin, enkä saanut sopivaa peesiä. Onneksi juoksijoita sentään näkyi sekä edessä että takana. Ensimmäinen ja viimeinen kilometri olivat kilpailuni nopeimmat, muutoin etenin hyvin tasaisesti 4.30-tahdissa. 

Tasan neljän kilometrin kohdalla vastaan tuli kärjessä viilettänyt Jarkko Järvenpää, joka voitti kilpailun ajalla 30.25. Hänen jälkeensä juoksijoita ehti tulla vastaan melkoinen liuta ennen kuin itse saavutin viiden kilometrin kääntöpaikan. Laskeskelin olevani kaikista naisista noin 26:s. Perässäni juoksijoita oli selvästi vähemmän. 

Juoksuni tuntui vahvalta vielä kääntöpaikan jälkeenkin. Vauhti säilyi tasaisena, eivätkä kilometrit tuntuneet pitkiltä. Viimeisellä kilometrillä minulla oli varaa vielä kiristää tahtia. Maalissa kello pysähtyi aikaan 44:40, jolloin keskitahdiksi muodostui 4.28 min./km. Olen aikaani todella tyytyväinen. Tämä oli vasta urani neljäs 45 minuutin alitus, ja nyt se tapahtui heti kauden avauksessa. Kilpailusta jäi muutenkin positiivinen fiilis, joten tästä on erittäin motivoivaa jatkaa kauden seuraaviin koitoksiin.

Maalisuoralla. Kuva: Petteri Jokela

Kilpailu oli kaikkinensa todella kovatasoinen. Naisten 5 kilometriä voitti Ilona Mononen ajalla 16.29 ja kymmenen kilometriä Alisa Vainio ajalla 34.11. Riitta Rasimus juoksi 80-vuotiaiden Suomen ennätyksen. Viisi kilometriä kulki aikaan 34.50.

keskiviikko 9. maaliskuuta 2022

Hyvä treeni, parempi mieli

Kunpa voisin pullottaa eilisen lenkkini fiiliksen ja pullosta ennen jokaista lenkkiä päälleni pirskottaa! Tiistai-illan juoksu kulki kuin unelma: hengitys oli helppoa ja askel kevyt ja kimmoisa. Loppuun juostut sadan metrin vedotkin tuntuivat todella teräviltä lumesta sulalla asvaltilla. Nautin!

Toista oli fiilis tammikuussa, jolloin juoksu- ja hiihtolenkit eivät kulkeneet ollenkaan. Hengitys tuntui paikoin jopa ahdistavalta, ja sykkeet nousivat helposti pienestäkin mäennyppylästä. Vedoissa vauhtien eteen sai tehdä kohtuuttoman paljon töitä. Osa oireista meni varmasti kelin piikkiin, mutta googlailin kyllä jo alipalautumisen syitä. Mihinkään pitkäkestoiseen ylikuormittumiseen en uskonut, sillä harjoittelumääräni ja vauhtini ovat pysyneet maltillisina aiempaan nähden, eikä arjessani ole kuormittavia tekijöitä. En stressaa työstäni, nukun hyvin ja syön monipuolisesti. Ferritiinikin on viitearvossaan. Rauhoitin silti harjoitteluani ja nostin sen jälkeen taas maltilla treenien määrää ja tehoa. Muutamien viikkojen jälkeen tuntuma on kääntynyt aivan päälaelleen, kun tällä hetkellä saan nautiskella silkasta juoksun flow'sta.

Olen todella iloinen, että juoksu kulkee taas. Moni kertoo, että liikunnasta saatu hyvä fiilis leviää kehoon treenin jälkeen. Itse haluan nauttia hyvästä fiiliksestä jo treenin aikana. En koe mielekkääksi sitä, että itse suoritus olisi vastenmielistä rääkkiä, josta palkinnoksi saan hyvän mielen. Tai että ainut ilo juoksuharrastuksesta olisivat ennätysjuoksut kilpailuissa. Suurin osa harjoittelustani on kevyttä peruslenkkiä, joten aika vähiin jäisivät mielihyvän kokemukset, jos vain kovista treeneistä saisi fiiliksiä. Nautin juoksuharrastuksessani eniten juurikin niistä peruslenkeistä. On aivan parasta, kun askel tuntuu kevyeltä ja tunnin lenkki kulkee. 

Juoksuharrastus on iso osa elämääni, joten olen huomannut, että lenkkien kulku vaikuttaa paljon myös yleiseen mielialaani. Jos juoksu on pitkään takkuista, en jaksa innostua normaalilla tavalla arkipäivänkään asioista. Eilisen helpon lenkin jälkeen taas hihkuin intoa moneen muuhunkin asiaan. Siksi on tärkeää, että harjoitteluni pysyy tasapainossa, eikä liika kuormitus pilaa lenkkien nautintoa.

Viikon päästä avaan tämän vuoden kilpailukauteni Maantiejuoksucupin viimeisessä osakilpailussa Vantaalla. Toivottavasti hyvä juoksutunne säilyy ja saan nautiskella myös kovemman suorituksen hurmasta. Matkaksi aion valita kymmenen kilometriä.

© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall