lauantai 28. marraskuuta 2020

Juoksun aakkoset

A - Adidas

Adidaksen lenkkareilla olen juossut monet kilometrit ja kilpailut. Adios-mallin kapea lesti ja hyvä maatuntuma sopivat minulle.

B - Boston

Harmittelen monesti, etten ole innostunut maratoneista. Muutoin lähtisin ehdottomasti juoksemaan johonkin suureen kaupunkiin, kuten Bostonin. Nelikymppisen naisen tulosraja Bostonin Marathonille on 3 hrs 40 min. 00 sec.

C - Cooperin testi

12 minuuttia, 3000 metriä. Taitaa olla itselleni liian kova tavoite. Omaa kuntoa voi välillä haastaa tällä raastavalla matkalla.

D - Dynaamiset venytykset

Venyttelen säännöllisesti - kiitos nuoruuden tanssiharrastuksen. Ennen venyttely oli lähinnä staattista, nykyään pyrin tekemään myös dynaamisia venytyksiä.

E - Ennätys

Toivon, että pystyn vielä saavuttamaan uusia ennätyksiä.

F - Fartlek

Vedot ovat suosikkitreenejäni. Vauhtileikittelyssä vedot juostaan oman fiiliksen mukaan, lyhyistä spurteista parin minuutin pätkiin.

G - Garmin

Juoksen lenkkini sykkeiden mukaan. Kilpailussa en sykkeitä vahdi, vaan annan mennä tuntemusten mukaan.

H - Harjoittelu

Harjoitteluni noudattaa kaavaa, jossa kahta kovempaa viikkoa seuraa yksi kevyt. Juoksulenkkejä on viikossa viisi.

I - Iltalenkki

Juoksen lenkit mieluummin illalla kuin aamulla, koska silloin kroppa ehtii päivän aikana sopivasti vertyä. Jannen Iltalenkkiä voin myös tapahtumana suositella.

J - Jannan askeleet

Jotta en pitkästyttäisi kavereitani Facebookissa, puran suurimmat höyryt ja juoksun flow't blogissani.

K - Kuivannon Kymppi

Yksi loistavista talkootyöllä järjestetyistä kuntoilutapahtumista on Kuivannon Kymppi. Ilmainen tapahtuma keräsi viime vuonna yli 500 osallistujaa.

L - Lepo

Kunto kasvaa levossa.

M - Motivaatio

Saan juoksusta hyvää oloa ja fiilistä, joten en sinällään tarvitse motivaatiota lenkille lähtemiseen. Oheisharjoittelua, kuten lihaskuntoa, tulee kuitenkin tehtyä useammin, koska tiedän sen parantavan juoksuani.

N - Numerolappu

En tähtää vuodessa yhteen tai kahteen isoon juoksutapahtumaan, vaan kierrän useita pienempiä hölkkäkisoja. Viime vuonna kiinnitin numerolapun rintaani 18 kertaa, tänä vuonna lukema jää koronan vuoksi viiteen.

O - Onnistuminen

Onnistuminen ruokkii motivaatiota. 

P - Puoliso

Olen kirjoittanut blogitekstin otsikolla "Onnea on juokseva puoliso". Arvostan sitä, että saan miehestäni lenkkiseuraa ja voin hänen kanssaan jakaa harrastuksen ilot ja murheet. Juoksutapahtumaan osallistumisen voi kätevästi yhdistää parisuhdelomailuun.

Q - Quality

Mieluummin laatua kuin määrää. Pk-lenkit juoksen tarpeeksi hitaasti, jotta tehoa riittää kovempiin treenihin.

R - Ravinto

Syön päivässä aamupalan, välipalan ja kaksi lämmintä ateriaa. Olen huomannut, että mitä enemmän treenaan, sitä enemmän minulla on nälkä. Pyrin syömään riittävästi terveellistä kotiruokaa, mutta jätän tilaa myös herkuille.

S - Sunnuntaipitkis

Viikon päättää usein sunnuntaina juostu pitkä lenkki. Sen juoksen mieluusti aamulla, jotta loppupäivä jää aikaa rentoutumiseen.

T - Tukholman maraton

Tukholman maraton vuonna 2013 on ainut ulkomailla juostu kilpailuni.

U - Ulkoilma

En viihdy koko päivää sisätiloissa, joten juoksulenkin ohessa voin samalla nauttia raikkaasta ilmasta ja kauniista luonnosta.

V - Valmentaja

Pidän siitä, että valmentaja laatii juoksuohjelmani. Minun tarvitsee vain lähteä lenkille. Valmennuksen myötä harjoitteluni on järkevöitynyt ja monipuolistunut.

W - Wuhuu

Hyvää suoritusta on syytä maalissa tuulettaa.

X - X-hypyt

Juoksun oheen teen vähintään kerran viikossa kotikuntopiirin, johon sisältyy lihaskuntoliikkeiden lisäksi koordinaatioita, hyppyjä ja loikkia.

Y - Yksilöurheilu vs. yhteislenkit

Vaikka juoksu yksilöurheilua onkin, pystyy sitä helposti harrastamaan myös ryhmässä. Yhteislenkillä matkaa taittuu monesti huomaamatta.

Z - Zzzz

Tarvitsen paljon unta, enkä ole valmista siitä tinkimään. En herää aamuviideltä juoksulenkille.

Å - Årstider

Juoksen säässä kuin säässä, kesällä ja talvella. Paras vuodenaika juoksuun on alkusyksy, jolloin kesän helteet ovat taittuneet, mutta sortseissa vielä tarkenee.

Ä - Äiti

... ja isä. Olen saanut innostukseni juoksemiseen vanhemmiltani, ja toivon pystyväni välittämään liikunnan ilon myös lapsilleni. Mikään ei ole parempaa kuin yhteiset liikuntahetket koko perheen kanssa.

Ö - Överit

Mieluummin överit kuin vajarit. Tai ehkä sittenkin toisinpäin. Harjoittelen mieluummin maltillisesti, kuin tavoittelen absoluuttista parastani, jos siten pystyn välttämään loukkaantumisen ja ylirasituksen.

torstai 26. marraskuuta 2020

Kirjoneulesukkia

Pawsome socks

Nämä upeat tassuvillasukat ovat Jonna Kapelan suunnittelemat, ja ohje niihin löytyy Ravelrystä. 

Ohje: Jonna Kapela, Ravelry 

Lanka: Novita Nalle, väri farkku (160) ja valkoinen (011)

Puikot: 2,5-3 mm

Petäjä

Novitan uusimmassa sukkalehdessä oli useita kivoja malleja. Tykästyin etenkin kirjoneuleisiin, ja ensimmäisenä puikolle pääsivät lapsen jalkaan sopivat Petäjä-villasukat.

Ohje: Novita Sukkalehti 2020

Lanka: Novita Nalle, väri farkku (160) ja valkoinen (011)

Puikot: 3,5 mm

Leinikki

Kirjoneulevillasukat vauvalle valmistuivat nopeasti.

Ohje: Novita Sukkalehti 2020

Lanka: Novita Nalle, väri farkku (160) ja valkoinen (011)

Puikot: 3 mm

maanantai 9. marraskuuta 2020

Marraskuinen treeniviikko

Kylläpä on saatu marraskuun alussa nauttia loistavista juoksukeleistä. Vaikka illalla melko aikaisin pimeä tuleekin, on päivällä aurinko paistanut ja lämpömittarin lukemat nousseet yli kymmeneen plusasteeseen. Uusi peruskuntokausi on lähtenyt muutenkin oikein mukavasti liikkeelle.

Viime viikko sisälsi pari kevyttä pk:ta, yhden vauhtiharjoituksen, vajaan puolentoista tunnin pitkiksen ja radalla viiletetyn viiden kilometrin testijuoksun. Juoksu on tuntunut hyvältä, joskin olen huomannut, että lenkkivauhtini on selvästi laskenut alkusyksystä. Ilman sykemittarin kelloa en sitä tosin olisi huomannut: kuvittelen juoksevani paljon kovempaa kuin mittari tahdiksi näyttää. Alkuun vauhti oli jopa 30 sekuntia hitaampaa kuin aiemmin, mutta pikkuisen olen sitä saanut jo nostettua lähemmäs normaalia. Peruslenkin vauhdilla ei sinänsä mitään merkitystä ole, juoksenhan lenkkini sykeperusteisesti, mutta kyllähän se treenimieltä nostaa, jos vauhtikin on kohdillaan. Pääasia tietysti, että juoksu tuntuu hyvältä. Vauhtia ehtii talven aikana hilaamaan ylöspäin.

Keskiviikon lenkkiin sisältyi kuuden kilometrin reipas osuus, jossa juoksin tasaisesti 5.15 min./km -vauhdilla. Tahti osoittautui juuri sopivaksi: sen eteen ei tarvinnut juurikaan tehdä töitä, mutta loppua kohti alkoi jo sen verran painaa, että yhtään kovempaa ei olisi kannattanut mennä. Varsin kiva harjoitus, kun sai edetä vauhdikkaasti, mutta silti erittäin rennosti.

Viikon kovin harjoitus oli lauantaina juoksemani viiden kilometrin testijuoksu. Sää salli vielä juoksemisen ulkoradalla, mutta jatkossa samanlaiset testit on tarkoitus tehdä sisähallissa. Siellä olosuhteet pysyvät talven mittaan vakiona, joten tulosta on helppo vertailla aiempiin. Olen erittäin tyytyväinen lauantaiseen suoritukseeni. Vitosen loppuaika, 21:47, jäi vain 30 sekuntia kevään ennätyksestä, vaikka alla ei ollut nopeusharjoituksia. Osasin myös juosta hyvin tasaisella tahdilla, sillä 12 kokonaisesta ratakierroksesta 10 juoksin aikaan 1.45-1.46. Pitäisiköhän harkita jäniksen uraa?

lauantai 7. marraskuuta 2020

Vitosen testijuoksu, osa I

Wau, mikä marraskuun keli! Auringonpaistetta, 12 plusastetta.

Päätin juosta heti uuden peruskuntokauden alkuun viiden kilometrin testijuoksun, jotta tiedän, miltä tasolta alan kuntoa nostaa. Samanlaisia testijuoksuja on tarkoitus toistaa talven aikana muutamia kertoja. Ei sitten tarvitse keväällä ensimmäisissä kilpailuissa niin jännittää, miten juoksu mahtaa kulkea ja onko harjoitus tuottanut toivottua tulosta.

Testijuoksusarja kuulostaa teoriassa erittäin hyvältä idealta. Mutta totta kai sitä jännittää myös näitä testijuoksuja. Mitä jos harjoittelu ei olekaan toiminut, eikä juoksu kulje yhtään? Yksin toteutetut juoksut ovat myös oma haasteensa. Puuskuta nyt keskenäsi autiolla juoksuradalla sata lasissa 12,5 kierrosta. Kauhistuttaa jo ajatuskin.


Niin vain oli nytkin asetuttava lähtöviivalle ja uskallettava painaa starttinappulaa. Ensimmäinen kierros meni turhan vauhdikkaasti aikaan 1.38. Hitusen siitä hidastin, ja jatkossa kellotin kierrokset tarkasti välille 1.45-1.46. Vauhti tuntui siltä, että jaksan sillä viisi kilometriä painaa. Jotenkin löysän tuntuista se silti oli. Vauhdikkuus ja terävyys siitä puuttui. 

Juoksuni oli silti varsin onnistunut. Tahti pysyi tasaisena koko matkan, enkä sipannut missään vaiheessa. Vauhtia en toisaalta pystynyt lopussakaan kiristämään. Kovasti puuskuttaen saavuin maaliviivalle ajassa 21:47, jolloin keskitahdiksi muodostuu 4:21 min./km. Puoli minuuttia jäin keväällä juoksemastani ennätyksestä

Testijuoksusta jäi hyvä mieli. Tästä on kiva jatkaa treeniä kevättä kohti.

© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall