lauantai 28. marraskuuta 2020

Juoksun aakkoset

A - Adidas

Adidaksen lenkkareilla olen juossut monet kilometrit ja kilpailut. Adios-mallin kapea lesti ja hyvä maatuntuma sopivat minulle.

B - Boston

Harmittelen monesti, etten ole innostunut maratoneista. Muutoin lähtisin ehdottomasti juoksemaan johonkin suureen kaupunkiin, kuten Bostonin. Nelikymppisen naisen tulosraja Bostonin Marathonille on 3 hrs 40 min. 00 sec.

C - Cooperin testi

12 minuuttia, 3000 metriä. Taitaa olla itselleni liian kova tavoite. Omaa kuntoa voi välillä haastaa tällä raastavalla matkalla.

D - Dynaamiset venytykset

Venyttelen säännöllisesti - kiitos nuoruuden tanssiharrastuksen. Ennen venyttely oli lähinnä staattista, nykyään pyrin tekemään myös dynaamisia venytyksiä.

E - Ennätys

Toivon, että pystyn vielä saavuttamaan uusia ennätyksiä.

F - Fartlek

Vedot ovat suosikkitreenejäni. Vauhtileikittelyssä vedot juostaan oman fiiliksen mukaan, lyhyistä spurteista parin minuutin pätkiin.

G - Garmin

Juoksen lenkkini sykkeiden mukaan. Kilpailussa en sykkeitä vahdi, vaan annan mennä tuntemusten mukaan.

H - Harjoittelu

Harjoitteluni noudattaa kaavaa, jossa kahta kovempaa viikkoa seuraa yksi kevyt. Juoksulenkkejä on viikossa viisi.

I - Iltalenkki

Juoksen lenkit mieluummin illalla kuin aamulla, koska silloin kroppa ehtii päivän aikana sopivasti vertyä. Jannen Iltalenkkiä voin myös tapahtumana suositella.

J - Jannan askeleet

Jotta en pitkästyttäisi kavereitani Facebookissa, puran suurimmat höyryt ja juoksun flow't blogissani.

K - Kuivannon Kymppi

Yksi loistavista talkootyöllä järjestetyistä kuntoilutapahtumista on Kuivannon Kymppi. Ilmainen tapahtuma keräsi viime vuonna yli 500 osallistujaa.

L - Lepo

Kunto kasvaa levossa.

M - Motivaatio

Saan juoksusta hyvää oloa ja fiilistä, joten en sinällään tarvitse motivaatiota lenkille lähtemiseen. Oheisharjoittelua, kuten lihaskuntoa, tulee kuitenkin tehtyä useammin, koska tiedän sen parantavan juoksuani.

N - Numerolappu

En tähtää vuodessa yhteen tai kahteen isoon juoksutapahtumaan, vaan kierrän useita pienempiä hölkkäkisoja. Viime vuonna kiinnitin numerolapun rintaani 18 kertaa, tänä vuonna lukema jää koronan vuoksi viiteen.

O - Onnistuminen

Onnistuminen ruokkii motivaatiota. 

P - Puoliso

Olen kirjoittanut blogitekstin otsikolla "Onnea on juokseva puoliso". Arvostan sitä, että saan miehestäni lenkkiseuraa ja voin hänen kanssaan jakaa harrastuksen ilot ja murheet. Juoksutapahtumaan osallistumisen voi kätevästi yhdistää parisuhdelomailuun.

Q - Quality

Mieluummin laatua kuin määrää. Pk-lenkit juoksen tarpeeksi hitaasti, jotta tehoa riittää kovempiin treenihin.

R - Ravinto

Syön päivässä aamupalan, välipalan ja kaksi lämmintä ateriaa. Olen huomannut, että mitä enemmän treenaan, sitä enemmän minulla on nälkä. Pyrin syömään riittävästi terveellistä kotiruokaa, mutta jätän tilaa myös herkuille.

S - Sunnuntaipitkis

Viikon päättää usein sunnuntaina juostu pitkä lenkki. Sen juoksen mieluusti aamulla, jotta loppupäivä jää aikaa rentoutumiseen.

T - Tukholman maraton

Tukholman maraton vuonna 2013 on ainut ulkomailla juostu kilpailuni.

U - Ulkoilma

En viihdy koko päivää sisätiloissa, joten juoksulenkin ohessa voin samalla nauttia raikkaasta ilmasta ja kauniista luonnosta.

V - Valmentaja

Pidän siitä, että valmentaja laatii juoksuohjelmani. Minun tarvitsee vain lähteä lenkille. Valmennuksen myötä harjoitteluni on järkevöitynyt ja monipuolistunut.

W - Wuhuu

Hyvää suoritusta on syytä maalissa tuulettaa.

X - X-hypyt

Juoksun oheen teen vähintään kerran viikossa kotikuntopiirin, johon sisältyy lihaskuntoliikkeiden lisäksi koordinaatioita, hyppyjä ja loikkia.

Y - Yksilöurheilu vs. yhteislenkit

Vaikka juoksu yksilöurheilua onkin, pystyy sitä helposti harrastamaan myös ryhmässä. Yhteislenkillä matkaa taittuu monesti huomaamatta.

Z - Zzzz

Tarvitsen paljon unta, enkä ole valmista siitä tinkimään. En herää aamuviideltä juoksulenkille.

Å - Årstider

Juoksen säässä kuin säässä, kesällä ja talvella. Paras vuodenaika juoksuun on alkusyksy, jolloin kesän helteet ovat taittuneet, mutta sortseissa vielä tarkenee.

Ä - Äiti

... ja isä. Olen saanut innostukseni juoksemiseen vanhemmiltani, ja toivon pystyväni välittämään liikunnan ilon myös lapsilleni. Mikään ei ole parempaa kuin yhteiset liikuntahetket koko perheen kanssa.

Ö - Överit

Mieluummin överit kuin vajarit. Tai ehkä sittenkin toisinpäin. Harjoittelen mieluummin maltillisesti, kuin tavoittelen absoluuttista parastani, jos siten pystyn välttämään loukkaantumisen ja ylirasituksen.

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall