Onko pakko juosta?

Tuttavani totesi taannoin, että hän on tasan kerran kokenut lenkillään juoksun flow'n. Silloin askel tuntui satumaisen kevyeltä ja matkaa olisi voinut taittaa vaikka kuinka kauan. Kaikki muut kerrat hän on mielessään pohtinut, onko pakko juosta, vaikka nautintoa se ei tuota. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että liikuntamuotoja on monia ja jokaisen kannattaa valita itselleen sopiva laji. 

Reilun puolen vuoden tauon jälkeen olen havainnut, kuinka raskasta juoksun aloittaminen on. Ymmärrän nyt hyvin niitä sohvaperunoita, jotka alkuinnostuksen jälkeen lopettavat uuden harrastuksen. Juoksu ei olekaan helppo laji, vaikka niin väitetään. Kengät vaan jalkaan ja menoksi! Mutta hengitys onkin ahdistavaa, jalat tuntuvat raskailta ja sykkeet pomppaavat korkealle.

Juoksuharrastusta aloittaessaan moni tekeekin kaksi ratkaisevaa virhettä: juoksemassa käydään liian usein ja liian kovilla vauhdeilla. Kun lenkeistä ei ehdi palautua, alkaa lenkille lähtö tuntua vastenmieliseltä. Vaaditaan malttia ja pitkäjänteisyyttä, jotta juoksu pikkuhiljaa muuttuu kevyeksi ja nautinnolliseksi. Alkuun se tarkoittaa etanavauhteja ja ylämäkien kävelyä.

Vaikka olen juoksutauon aikana pitänyt kuntoani yllä pyöräilemällä, hiihtämällä ja sauvakävelemällä, ei juoksuun siirtyminen ole vaivatonta. Jalkoja ja kroppaa on syytä totuttaa juoksun iskutukseen vähitellen. Aluksi juoksin lyhyitä puolen tunnin lenkkejä matalilla sykkeillä. Ensimmäisellä viikolla yksi lenkki, toisella kaksi ja kolmannella jo kolme. Seuraavina viikkoina lisäsin hitusen matkaa ja vauhtia, mutta juostujen lenkkien määrä on säilynyt kolmena. Kahdesti viikossa olen polkenut kuntopyörää. 

Itselleni juoksu on aina tuntunut mieluisalta tavalta liikkua. Viimeiset 13 vuotta olen juossut säännöllisesti. Noudattamani juoksuohjelman myötä harjoittelu on ollut laadukasta ja monipuolista. Kevyiden peruskestävyyslenkkien lisäksi olen hakenut vauhtia eri mittaisista vedoista. Järkevän harjoittelun myötä juoksulenkit ovat olleet minulle nautintoa. Lenkille minua ei ole tarvinnut kahdesti käskeä. 

Kenenkään ei todellakaan ole pakko juosta, mutta juoksuun saattaa helposti myös jäädä koukkuun. Maltilla vain liikkeelle, omaa kroppaa kuulostellen. Suosittelen myös harkitsemaan valmentajan palkkaamista tai etsimään netistä aloittelijalle soveltuvan ohjelman. Silloin itseään ei todennäköisesti kuormita liikaa, jolloin juoksun flow'n voi useammin saavuttaa.

Kommentit