Viikon päästä puolimaratonille

Osallistun ensi sunnuntaina kauden ensimmäiselle puolimaratonille. Juoksen sen Helsinki Spring Marathonin yhteydessä. Samassa tapahtumassa olen juossut kerran aikaisemminkin. Vuonna 2019 juoksin reitillä loppuajan 1:39:08.

Olin etukäteen ajatellut, että huhtikuun alku on hyvä ajankohta puolikkaalle, koska lumet ovat jo suurimmaksi osaksi sulaneet ja lämpötila keikkuu kymmenen asteen tienoilla. Hellelukemista ei olisi vaaraa. Tällä hetkellä saan kuitenkin jännittää, onko maa kilpailuaamuna valkoinen ja nouseeko lämpömittari edes plussan puolelle. Katuja ei varmaan ainakaan ole vielä lakaistu.

Kuntoni suhteen olen luottavainen. Avasin kevään kilpailukauteni kolme viikkoa sitten Maantiejuoksucupissa Vantaalla. Kymmenen kilometriä kulki erittäin hyvin aikaan 44:40. Sen jälkeen olen saanut nauttia kevyestä askeleesta myös harjoituslenkeillä. Olen pystynyt juoksemaan pk-sykkeillä aiempaa kovempaa vauhtia, ja askel on reippaassa vauhdissa tuntunut kimmoisalta. Olen huomannut sykkeiden laskun myös levossa: sohvalla rauhallisesti istuskellessa sykkeet laskevat lähemmäs 40:ää. Uskallan sanoa ääneen, että tavoittelen kilpailussa uutta ennätystäni.

Viimeisen viikon aikana en voi enää juurikaan vaikuttaa juoksukuntooni. Sopivalla harjoitusmäärien vähentämisellä varmistan, että juoksu tuntuu kisapäivänä mahdollisimman kevyeltä. Toivotaan, että kuntopiikki saadaan ajoitettua oikein. Tällä viikolla ohjelmassani on kevyiden puolituntisten lisäksi parit reipasvauhtiset vedot.

Ennen kilpailua käyn vielä läpi järjestäjän tiedot kilpailusta ja aikataulusta sekä silmäilen reittikarttaa. Lopullinen vaatteiden valinta jää kisa-aamuun. Viimeisten päivien aikana pyrin pitämään yllä hyvää kisafiilistä sekä syön ja nukun riittävästi. 

Kommentit