lauantai 1. helmikuuta 2020

Juoksun suosikkitreenit - ja ne vähemmän houkuttelevat

Suosikkitreenini

1. Kevyt 60 min.

Suurin osa treeneistäni on kevyttä peruskestävyyslenkkeilyä, jossa sykkeet pysyvät matalalla. Juoksu on helppoa ja mukavaa. 50-60 minuutin lenkki on helppo sujauttaa päivän agendaan.

2. Vedot

Välillä on kivaa mennä kovaa. Ja kun välillä menee kovaa, tuntuvat peruslenkitkin sen jälkeen aiempaa helpommilta. Pidän niin lyhyistä sadan metrin vedoista kuin kilometrin tai kahden mittaisista pidemmistä rypistyksistä.

3. Kilpailu

Osallistun mielelläni juoksutapahtumiin ja pikkuisiin kylähölkkiin. Niissä on kiva tunnelma, tapaa juoksututtuja ja kova treeni ei tunnu niin pahalta kuin yksin juostessa.

6 x 800 m vedot ✅

Ja ne vähemmän houkuttelevat treenit

1. Reipas, kiihtyvävauhtinen

Tämä on luultavasti ainut treeni, jonka kohdalla etukäteen ajattelen, että tämän voisin jättää välistä. Ajatus lenkille lähdöstä ei ihan hirveästi houkuttele. Kyseessä on esimerkiksi tunnin mittainen harjoitus, jossa vauhtia kiihdytetään tasaisin väliajoin. Vaikka vauhdit eivät äärettömän koviksi nousisikaan, tuntuu pienikin vauhdinlisäys monesti haastavalta ennen kuin uuteen vauhtiin tottuu.

2. Kahden tunnin pitkis

Monet nimeävät pitkät lenkit suosikikseen, saahan siinä juosta hiljaa matalilla sykkeillä ja nautiskella luonnosta. Itse koen, että kahden tunnin lenkki on haastava sijoittaa allakkaan, ja matka alkaa tunnin jälkeen jo tuntua pitkältä. Mieluummin juoksen matalilla sykkeillä tunnin kuin kaksi.

3. Juoksumatto

Juoksumatto ei todellakaan ole suosikkini. Siinä juokseminen on tylsää, enkä saa siitä samanlaista nautintoa kuin ulkona tehtävistä lenkeistä. Juoksumatolla juostessa treenit tuntuvat monesti pakkopullalta. Talvella juoksen tosin mieluummin vedot matolla kuin ulkona kovilla pakkasilla lumenpöpperöisillä teillä.

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall