maanantai 21. marraskuuta 2016

Viikon 46 treenit


Viime viikolla sai juosta monenlaisessa säässä. Alkuviikosta lunta oli vielä reilusti maassa, ja lapset rakensivat komean lumilinnan. Nyt siitä on jäljellä enää rauniot. Muualta vesisade on lumet jo sulattanutkin.

Treeniviikon ekalla lenkillä tiistaina oli tarkoitus juosta tunti kiihtyvävauhtisesti. Tiet olivat auraamattomat, ja meno sen mukaista. Vauhdit vain hidastuivat loppua kohti, vaikka tarkoitus oli toisinpäin. Juoksu tuntui alkuun todella kepeältä, ei painanut reisissä enää viime viikon kuntopiirit. Siksi oli yllätys, että sykkeet nousivat jo alkumatkasta normaalia korkeammiksi.

Torstaina tiet olivat taas sulat, joten lumisilla teillä ei enää pystynyt perustelemaan tahmeaa menoa. Tossu piti hyvin, ja pahimmat loskaiset kohdat onnistuin hyvin kiertämään. Vasta lenkin lopulla sain kenkäni märiksi.


Tällä viikolla vetolenkki onnistui pitkästä aikaa todella hyvin. Lähdimme lauantai-iltana koko perhe yhdessä lenkille. Juoksimme lasten kanssa yhtä matkaa alkuverkan, jonka jälkeen tytöt kääntyivät takaisin kotiin ja me miehen kanssa jatkoimme valtatien suoralle vetojen pariin. Pitävällä asfaltilla juoksin ensin kaksi kilometriä 4.40-tahdilla ja kolmen minuutin palauttelun jälkeen taas kaksi kilometriä 4.30-tahdilla. Lopuksi taistelin vielä yhden kilometrin 4.10-vauhdilla. Että kyllä sitä vauhtia löytyy, kun pääsee pitävällä alustalla juoksemaan.

Sunnuntain pitkällä lenkillä lipsuttelin ja läpsyttelin loskaisilla teillä. Sukat kastuivat jo ensimetreillä. Tuntui että joka askeleella tossut imivät tehokkaasti lisää vettä sisäänsä. Neljän kilometrin jälkeen vastaan tuli onneksi auratraktori, joten suurimman osan matkasta sain juosta auratulla tiellä. Tällä kertaa maltoin lähteä riittävän rauhallisella tahdilla matkaan. Keskisyke kivasti 122.

Tulevalla viikolla mennään juoksujen suhteen kevyesti. Heti alkuun on suunnitteilla kaksi lepopäivää! Lauantaina on vuorossa Talvijuoksu Cupin ensimmäinen osakilpailu Lapinjärvellä.

Ma: Lepo
Ti: Vaihtelevavauhtinen 60 min.
Ke: Tekniikkaa ja lihaskuntoa 90 min.
To: Pk 75 min.
Pe: Lepo
La: Alkuverkka, 2x2 km + 1x1km vedot, loppuverkka
Su: Pitkis 2h

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Jannan askeleet -juoksublogi
Maira Gall